Hopp til innhold

– Russland vil blokkere nordøstpassasjen

Skip som skal seile gjennom arktiske farvann i Russland må ha russisk flagg om nytt lovforslag går gjennom.

Nordøstpassasjen

Hvis det nye lovforslaget går igjennom vil nordøstpassasjen fra Nord-Europa til Asia kan bli blokkert for andre skip enn russiske.

Foto: C. INSROP 1999

Nordøstpassasjen fra Nord-Europa til Asia kan bli blokkert for andre skip enn russiske, om et nytt lovforslag går gjennom i Russland, melder nettstedet Barents Observer.

Den nye loven vil begrense frakt av petroleumsprodukter i arktiske farvann i Russland.

Dersom loven blir vedtatt, vil den forby selskaper å eksportere arktisk russisk olje- og gass med utenlandskregistrerte skip.

Departementet vurderer også å forby arktisk oljefrakt med fartøy som ikke er bygget i Russland, ifølge en kilde nær departementet, skriver avisen Kommersant.

Lovforslaget kan bli tolket som et svar på de vestlige sanksjonene mot Russland.

Kirkenes

Kirkenes 2010.09.04. Som første utenlandske skip tar M/S Nordic Barents i bruk farvannene nord for Russland for kommersiell frakt til Kina. Skipet forlot Kirkenes med 41.000 tonn jernmalm fra Sydvaranger til mottakere i Kina.

Foto: Helge Sterk / NTB scanpix

Vil ramme Russland

Den nye loven vil ramme Russland hardest. Både Rosneft og Gazprom er avhengig av både vestlig kunnskap og teknologi, skriver nettstedet Barents Observer.

Rosneft har annonsert at de utsetter flere planlagte brønnboreoperasjoner. Selskapet har fått tillatelse fra myndighetene til å utvide lisensvilkårene i flere arktiske prosjekter med inntil to år.

Russlands største rederi Sovcomflot har mesteparten av sine skip under fremmed flagg. Også selskapets nye LNG-skip skal etter planen registreres i utlandet.

Den russiske skipsbyggingsindustrien er ikke klar til å ta på seg jobben med å bygge så mange skip som vil være nødvendig. Zvezda utenfor Vladivostok vil ikke være klar til å bygge store tankskip før etter 2018.