Hopp til innhold

Frykter Nord-Norge vil lide under Melkøya-utvidelse

Leder i Vardø Arbeiderparti, Remi Strand, frykter for konsekvensene dersom Statoil får gjennom en utvidelse av LNG-fabrikken i Hammerfest. Han mener det vil true utviklinga i resten av landsdelen.

Remi Strand

Leder for Arbeiderpartiet i Vardø kommune, Remi Strand, tror bare Hammerfest vil nyte godt dersom LNG-fabrikken på Melkøya blir utvidet.

Foto: Kontoret for voldsoffererstatning

I løpet av året er det ventet at eierne blir enige om en plan for videre utvikling av gassfeltet Snøhvit og omkringliggende felt i Barentshavet. Snøhvitlisensen inneholder mer ressurser enn hva selskapene kjente til da dagens anlegg for nedkjølt gass (LNG) ble startet opp utenfor Hammerfest i 2007.

Velger partnerne å produsere gassen raskere enn i dag må det gjøres enten ved å utvide LNG-fabrikken på Melkøya eller ved å bidra til at det blir bygget et gassrør fra Barentshavet ned til eksisterende rørsystemer på Vestlandet.

Statoil sa i forrige uke at de foretrekker den første løsningen. Det er ikke gode nyheter for Arbeiderpartiets lokalleder i Vardø kommune, Remi Strand.

– Jeg er redd for at ringvirkningene vi vil se av olje- og gassutviklinga i nord da vil bli begrenset til området rundt Hammerfest, sier Strand.

Gleder seg med Hammerfest

En LNG-utvidelse, eller et Tog 2 som det gjerne kalles, vil bety rundt 40 milliarder kroner i nye investeringer i Hammerfest. Det vil danne grunnlaget for nye arbeidsplasser og ikke minst øke eiendomsskattegrunnlaget i kommunen kraftig.

– Vi er jo alle veldig glade for det de har fått til i Hammerfest. Det viser at man kan bygge stor kompetansebasert industri i Finnmark og man kan få det til, men jeg er altså redd for at dersom det bygges et Tog 2 så vil ringvirkningene bli mye mer begrensa enn det jeg ønsker meg, sier Strand i Vardø.

– Vil også ramme utviklingen i Troms og Nordland

Statoil argumenterer blant annet med at mens en LNG-utvidelse på Melkøya kan gjennomføres med ressursene som er kjente i dag, vil lønnsomheten i et rør betinge nye gassfunn i Barentshavet.

Remi Strand er allikevel overbevist om at gassrør sørover er løsningen for å sikre ringvirkninger av olje og gass virksomheta i nord.

Om Statoil i stedet velger LNG-løsningen i fremtida og satser på å transportere nedkjølt gass på skip, er han redd for at det ikke bare er negativt for Øst–Finnmark.

– Jeg er også redd for at man overhodet ikke vil se noen effekt i Nordland og Troms dersom man går for LNG foran gassrør som transportløsning.

– Ringvirkningene er der

I Hammerfest ser politikerne naturligvis annerledes på saken enn i Finnmarks østligste kommune. Leder for SV i Hammerfest, Reidar Johansen, mener en LNG-utvidelse i Hammerfest utvilsomt vil komme hele fylket til gode.

– Ringvirkningene av det som har skjedd i Hammerfest er jo betydelig i mange kommuner, sier Johansen.

– De kommunene som har vært aktive har jo hatt stor glede av investeringene. Det er bare å gå rundt i Hammerfest i dag så ser du jo en drøss av maskinfirmaer fra andre kommuner. Ringvirkningene er der, det er uomtvistelig, sier Johansen.

Video Enevelde

Leder i Hammerfest SV, Reidar Johansen.

Foto: Nyhetsspiller

– Et rør er bakveien inn i petroleumsalderen

Utenfor kysten av Midt-Norge og Vestlandet er det etablert et gassrørsystem som transporterer gassen raskt fra feltene i Nordsjøen og Norskehavet via duggpunktsanlegg på land direkte til markedene i Europa.

Fra rundt 2020 vil dette systemet ha behov for mer gass. Tanken er at denne gassen kan skaffes til veie ved å forlenge systemet med et rør opp til Barentshavet.

Rørkritikerne frykter at Nord-Norge da vil bli en ren råvareleverandør til petroleumsindustrien på Vestlandet.

– For oss så virker jo gassrørinnspillet egentlig bare som et gavekort delvis til Vestlandet og kunder som ønsker å kjøpe gassen billigst og hurtigst mulig nede på det europeiske kontinentet. Det synes jeg er å gå bakveien inn i en eventuell petroleumsalder, sier Reidar Johansen i Hammerfest SV.


Flere nyheter fra Troms og Finnmark