– Vi ser veldig alvorlig på saken, og det er en situasjon vi aller helst skulle unngått, sier fagsjef i Helse Nord, Randi Brendberg.
264 pasienter ved både Universitetssykehuset Nord-Norge, Finnmarkssykehuset, Nordlandssykehuset og Helgelandssykehuset er rammet.
Feilen ble oppdaget på fredag forrige uke, etter at UNN fikk meldt en sak om feil på en henvisning som var sendt fra fastlegen i november i fjor.
I løpet av helgen er det gjort en gjennomgang av røntgenhenvisninger ved alle sykehusene i Helse Nord.
Konsekvensen er at pasienter ikke har fått time til røntgenundersøkelser, og enkelte har derfor fått forsinket utredning.
Undersøker omfanget av feilen
115 av de 264 pasientene har ikke fått røntgenundersøkelse i det hele tatt, mens i de øvrige tilfellene er det blitt purret eller sendt ny henvisning.
Sykehusene arbeider nå med å sørge for at de berørte pasientene får time så raskt som mulig.
Konsekvensene forsinkelsene har for hver enkelt pasient kan imidlertid ikke helseforetaket si noe om.
– Det har vi ikke fått avdekket per nå, sier Brendberg.
Helse Nord jobber også med å undersøke omfanget av feilen.
– Dere kan ikke utelukke at det gjelder flere rekvisisjoner enn de 264 dere har funnet så langt?
– Det er veldig vanskelig å svare på. Det er det antallet vi forholder oss til nå, og det følges opp fortløpende.
En dobbel systemfeil
Årsaken til feilen skal skyldes flere ting. Helse Nord omtaler det som en dobbel systemfeil.
– Det er både blitt brukt feil henvisningstype og sykehusets systemer har ikke fanget opp henvisningene.
Feilen skal undersøkes nærmere og både sykehusene, leverandørene og Helse Nord IKT har nå iverksatt løsninger for å unngå at feilen kan skje på nytt.
– Kan ha krav på erstatning
– Det er svært alvorlig, sett i lys av hvor mange pasienter det dreier seg om og at det har pågått over en viss tid, sier pasient- og brukerombud i Troms, Odd Arvid Ryan.
Ryan sier det er viktig at de berørte pasientene følges opp, og at enkelte kan ha krav på pasientskadeerstatning.
Han oppfordrer pasientene til å ta kontakt med Pasient- og brukerombudet og eventuelt Norsk pasientskadeerstatning.
– Hvis disse forsinkelsene fører til at sykdom får utvikle seg uforstyrret, at prognosen blir dårligere eller at pasienter må gjennomgå mer behandling enn nødvendig, så vil det kunne være en pasientskade som gjør at man kan ha krav på erstatning.