Venstre har i helgen hatt sitt landsmøte og utformet et valgprogram som de skal kjempe for under høstens stortingsvalg.
Som en del av deres valgprogram for transport og kommunikasjon så ønsker Venstre å satse mer på jernbane i Norge.
De mener at Norge burde prioritere kollektive løsninger på grunn av befolkningsveksten. De begrunner også forslaget i at de ønsker å sikre god framkommelighet i de delene av landet som kun er mulig å komme seg fram til ved hjelp av bil.
Vil bygge ut jernbane i nordområdene
Dette skriver partiet i sitt nyutformede program:
«Venstre vil satse på et nytt og effektivt jernbanenett rundt og mellom de store byene. Vi vil bygge ut et nytt og miljøvennlig jernbanenett i løpet av de neste tjue årene: Først nye dobbeltspor rundt våre største byer, deretter nye linjer mellom landsdelene. For Venstre er bygging av InterCity-triangelet det viktigste samferdselsprosjektet for neste stortingsperiode.»
De mener også at nye transportruter til havs, økt mineralutvinning og eksisterende utfordringer knyttet til godstransport gir behov for nye og miljøvennlige transportløsninger i nord.
«Derfor vil Venstre være en pådriver for nye transportløsninger i Nord-Norge i samarbeid med våre naboland», skriver partiet.
- Les også: La fram jernbaneplaner i nord
Tromsbanen på banen igjen?
Førstekandidat for Troms Venstre, Irene Dahl, forklarer til NRK at de ønsker å kjempe for jernbane i nord.
Helt konkret vil det innebære strekningen Narvik - Tromsø.
– Ja, vi ønsker nå å utbedre jernbanealternativet i nordområdene.
– Hva innebærer det?
– For meg er det nærliggende å tenke at det er Tromsbanen, sier Dahl.
Mer konkurranse på jernbanedrift
For å finansiere jernbaneutbyggingene i Norge vil Venstre øke investeringene gjennom en kombinasjon av overføringer på statsbudsjettet og prosjektfinansiering.
I tillegg ønsker de mer konkurranse på drift av persontransport.
I programmet deres står det også at de ønsker nå å la private få muligheten til å drifte Ofotbanen.