Hopp til innhold

La fram jernbaneplaner i nord

Transportbehovet for gruvedriften i Finland vil femdobles i løpet av 10–15 år, en jernbaneforbindelse til Ishavet er på ønskelisten

Finske togplaner i nord

En finsk arbeidsgruppe har siden årsskiftet jobbet med å kartlegge transportbehovene til nåværende og fremtidige gruver. Adgang til Ishavet og videre til Nordøstpassasjen er noe finske myndigheter og gruveselskaper gjerne ser blir en realitet.

Nylig var representanter for alle landene i Barents-regionens samferdselsmyndigheter, og lokale næringslivsaktører fra flere land samlet i Rovaniemi for å diskutere konkrete planer.

Historisk at nye jernbanestrekninger planlegges

Regionveisjef i Nord-Norge, Torbjørn Naimak, deltok også på seminaret. Han forstår godt at man i Finland diskuterer om de skal velge Narvik, Kirkenes eller Skibotn som sin fremtidige forbindelse til Ishavet.

– Det som er mest interessant er at man nå faktisk diskuterer seriøst å bygge nye jernbanestrekninger i nord. Det er ikke bygget noen nye strekninger her på lang, lang tid, sier Naimak.

Det kom til sammen 90 deltakere på konferansen. Arve Tannvik fra Kirkenes Næringshage var en av disse. Han har stor tro på jernbanen fra Rovaniemi til Kirkenes.

– Jeg legger ikke skjul på at en bane mellom Rovaniemi og Kirkenes er et tiltak vi har stor tro på. Det er også klart at når Stolt-Nielsen nå signaliserer at man ønsker å plassere en stor oljeterminal til Kirkenes, forsterker det bare den posisjonen Kirkenes har som et utgangspunkt for aktivitet i Barentshavet. Det tror jeg Finland vil oppdage etter hvert og ta del i.

Tannvik sier videre at han ønsker å presentere forslaget for samferdselskomiteen på Stortinget når de kommer til Kirkenes i neste måned.

Torbjørn Naimak og Arve Tannvik

Regionveisjef Torbjørn Naimak og Arve Tannvik fra Kirkenes Næringshage.

Foto: Anne Mari Rahkonen Berg / NRK

Tre mulige ruter

Ifølge finsk media er den hundre år gamle malmbanen mellom Kiruna og Narvik det beste alternativet. Både Sverige og Norge holder på å oppgradere denne strekningen, noe som også styrker Finlands ønske om å hekte seg på denne ruten.

Det andre alternativet er den østlige Ishavsbanen fra Rovaniemi til Kirkenes, som har vært en del fremme i finsk media.

Det siste alternativet er bane til Skibotn i Troms.

For noen uker siden ga Finlands samferdselsminister Merja Kyllönen sin støtte for jernbane fra Rovaniemi til Sodankylä, hvilket kan tolkes som et godt tegn for den østlige Ishavsbanen.

Ordfører i Rovaniemi Esko Lotvonen

Ordfører i Rovaniemi, Esko Lotvonen.

Foto: Anne Mari Rahkonen Berg / NRK

Også ordføreren i Rovaniemi Esko Lotvonen vender blikket mot Kirkenes.

– Kirkenes ligger nærmest den nordøstlige passasjen, og Kirkenes har også en bra havn selv om det nok må oppgraderes en del. Gruvene på den finske siden er sentrert til Midt-Lappland, så her i Rovaniemi sikter vi mot Kirkenes.

Ingen tog uten lønnsomme gruver

Men det er ikke gratis å bygge jernbane, og flere av gruvene er ennå ikke i drift. Likevel må man sikte mot en løsning som skal kunne bli lønnsom i fremtiden, sammen med gruveselskapene og nærmeste naboland. Trafikkøkningen i gruvesektoren vil tvinge frem massive oppgraderinger på det nordfinske veinettet allerede om noen få år.

Ordfører i Nordreisa Lidvart Jakobsen er noe usikker på den vestlige Ishavsbanen fra Kolari til Skibotn, men håper fortsatt at dette alternativet blir valgt.

– Det kan være farlig å tolke for mye men jeg tror Kirkenes ligger et hode foran. Men vi som jobber for Skibotn-alternativet vil ha banen hit fordi det er den korteste veien til Ishavet, og i Skibotn vil det ikke bli plassmangel på lang, lang tid.

Jakobsen trekker også frem gode muligheter for dypvannshavn og nærhet til Tromsø som gode argumenter for Skibotn-alternativet.

Arbeider videre

Den finske arbeidsgruppen fortsetter sitt arbeid året ut i tett samarbeid med Norge og Sverige. Rapporten som skal leveres til den finske regjeringen skal være ferdig i januar 2013.

De nordiske samferdselsministrene skal møtes i Narvik i april i neste år, og statsministermøte vil bli holdt i Kirkenes i mai, så diskusjonen vil fortsette på høyere plan. Noen avgjørelse vil neppe bli tatt i løpet av neste år heller, men veisjef Torbjørn Naimak er klar når Finland ringer.

– Så skal vi gjøre en skikkelig utredning fra norsk side på hvilken av disse banene som totalt sett vil gi det beste resultatet fra Norges synspunkt. Men til syvende og sist er det Finlands behov som vil avgjøre saken.