Det var fredag ettermiddag da Lund skulle tilbake til Finnsnes etter et ærend i Tromsø. For første gang skulle hun inn i den nye passasjerterminalen på Prostneset i Tromsø.
– Jeg gikk på de nylagte brosteinene og lette etter inngangen da jeg plutselig snublet og falt stygt. Jeg blødde kraftig fra nesen, og brillene var knuste, forteller hun.
Nesen er mest sannsynlig brukket. En finger er kraftig forslått og kneet hovent, men det ble ikke avdekket brudd. Ellers så har hun blåveiser på begge øynene og flere sårskader i ansiktet.
Lund fikk hjelp til å komme seg på beina igjen, og en kollega tørket vekk det verste blodet. Også mannskapet på båten får ros av Lund:
– De var fantastiske. Til og med kapteinen kom ned for å se til meg underveis, forteller Finnsnes-kvinnen.
– Men Tromsø Havn bør få til en universell utforming, og merke området så godt at svaksynte eller andre ikke skader liv og lemmer, sier hun.
Ikke det eneste
På Facebook-sidene til NRK Troms kan flere fortelle at også de har snuble ti den samme kanten. Også fungerende havnedirektør i Tromsø, Randi Thørring, er kjent med at flere personer har snublet i kanten.
– Selve kanten er innenfor kravene til universell utforming. Samtidig er det er jo svært beklagelig at dette skjer. Folk snubler jo ikke i fortauet i Storgata, men her snubler de. Så selv om dette er i henhold til universell utforming, så er det ikke godt nok, sier Randi Thørring.
Hun har vært i kontakt med både prosjektlederen og entreprenøren om brosteinskanten, som skiller veibanen fra torget på plan to ved terminalen. De skal male på en kontrastfarge der nivåforskjellen er.
Dersom det ikke fungerer, skal de se på muligheten for å asfaltere hele området for å få bort hele nivåforskjellen.
Mye å ta tak i
Men den farlige asfaltkanten er ikke den eneste utfordringen med den nye havneterminalen, som ble åpnet i juni.
Norges Blindeforbund har reagert på merkingen, blant annet i trappene.
Byens taxier har hatt diskusjoner med havneledelsen om hvor drosjene skal stoppe for å sette av og plukke opp passasjerer.
Båtpassasjerer har ved flere anledninger sett seg nødt til å hoppe over gjerdet ved hurtigbåtterminalen, for å rekke båten, i stedet for å følge den planlagte ruta gjennom selve terminalen til båtene.
– Når det gjelder gjerdene på kaia, så vil vi ikke gjøre noe med dem. Bussene kjører ut fra bussterminalen i det aktuelle området. I tillegg er det ikke en fortau, men ei kai, og av sikkerhetsmessige grunner ønsker vi derfor at folk skal gå gjennom havneterminalen for å komme seg til båtene, sier Thørring.