Hopp til innhold

Skadene og problemene kommer

Mange slitne syklister på Finnmarksvidda.

Sykkelmekking, Offroad Finnmark 2010

Sven Tore Nilsen (Team DNB NOR) må fikse giret ved Sousjavri

Foto: Offroad Finnmark

Det er bare snakk om timer før det første laget krysser målstreken for Offroad Finnmark 700, og man kan se at deltagerene er slitne etter mange mil på sykkel.

Rittleder Carsten Rolland følger rittet tett, og merker at rytterne nå begynner å bli slitne.

– De begynner å bli ukonsentrerte og få dårlig balanse. De snakker saktere, og man må ofte gjenta det man sier til dem. Likevel er det interresant å se hvor mye to timers hvile hjelper, de er mye kvikkere når de drar ut fra sjekkpunkt enn når de kommer inn.

Flere sliter med skader, deriblant Tor Halvor Bjørnstad (KTM/Proteinfabrikken) som har slått kneet. Ved Skoganvarre byttet han fra klikkpedaler og sykkelsko til flate pedaler og joggesko for å minske belastningen.

– Jeg står litt på en knivegg nå, sa Bjørnstad rett før avgangen fra Skoganvarre.

Video Tor Halvor Bjørnstad

Tor Halvor Bjørnstad snakker om kneskaden.

Flere har brutt

Den første som måtte gi seg var Terje Johansen fra Team Fjell & Sykkelservice. han valgte å bryte alerede ved første sjekkpunkt i Sørstraumen på grunn av en skadet skulder. De to andre på laget fortsatte uten Johansen.

Kågtind Multisport Team måtte bryte rittet i Karasjok etter at Helge Johansen ble plaget av astma. Makker Per Kåre Jakobsen er ute av konkuransen, men prøver å gjennomføre sammen med restene av Team Fjell & Sykkelservice.

Sliter på syklene

Det er ikke bare mennesker som merker påkjenningen, mange har også måttet bruke mye tid og krefter på å reparere syklene.

Jon Kristian Svaland (KTM/Proteinfabrikken) har måttet bytte hele bremsesystemet, mens Tor Oskar Thommassen på Team Anton har syklet med en ødelagt fordemper siden sjekkpunktet ved Sousjavre. Lagkamerat Arnulf Nilsen har måttet skifte ut store deler av gir-systemet på sykkelen.