NRK Meny
Normal

Havneavgiftskonflikten tilspisses ytterligere

Harstad havn har sendt en regning på 409 000 kroner som Hurtigruten skylder i utbetalt havneavgift til inkasso.

MS Nordkapp

Hurtigruteskipet MS Nordkapp på tur ut fra Harstad havn hvor de nå kan bli nektet anløp.

Foto: Atle Markeng / NRK

Harstad havn på denne måten vil tvinge Hurtigruten til å gjøre opp den ubetalte havneavgiften som selskapet hittil har nektet å betale, skriver Harstad tidende.

Strid om dokumentasjon

Det er bitter konflikt med anløpshavnene Hurtigruten har viklet seg inn i. Selskapet har nektet å betale havneavgiftene før de har fått dokumentasjon på utgiftene. De vil vite hva havnenes reelle utgifter, som har økt med 25 prosent de siste årene, er.

Havnesjef Hagenlund sier til NRK at de har sendt inn dokumentasjon for to måneder siden. Likevel nekter Hurtigruten å gjøre opp regningen.

– Til og med tjenester som det er helt opplagt at vi leverer nekter de å betale for. Det gjelder blant annet vannfylling. Hurtigruteskipene fyller vann i Harstad og dette vannet må havna kjøpe fra Harstad kommune. Også dette nekter Hurtigruten å betale, sier han.

– Det er rett og slett ikke til å forstå, legger han til.

– Ikke fått alt vi trenger

Kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten sier til NRK at de mener det rettslige grunnlaget for å sende regningen til inkasso ikke er til stedet. De har fått en del dokumentasjon fra havna, men mangler fortsatt noe.

Anne Marit Bjørnflaten

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten mener det ikke er grunnlag for rettslig inkasso.

Foto: Pressefoto

– Vi registrerte for kort tid siden at Harstad havn går med millionoverskudd, og stusser over det fordi havnetjenester skal være et «nullsumsspill», havnene skal ikke gå i overskudd, sier hun.

De er nå i dialog med flere av havnene for å få avtale med den enkelte havn.

– Kunne krevd tvangssalg

For et par dager siden kunne NRK melde at Ålesund hamn har krevd tvangssalg av et hurtigruteskip for å dekke manglende innbetalinger til dem.

– Dette kunne vi også ha gjort, men vi velger å sende regningen til rettslig inkasso, sier Hagenlund.

Kan bli nektet anløp

Harstad havn jobber, sammen med samtlige havner som Hurtigruten anløper, med å finne en løsning på saken. Den 22. april skal havnene ha et møte i Oslo. Der skal denne saken drøftes.

– I dette møtet vil vi diskutere ytterligere tiltak, det kan bli aktuelt å nekte Hurtigruten å anløpe havnene. Dette har våre jurister sett på, og de slår fast at den såkalte mottaksplikten ikke gjelder uansett, sier Hagenlund.

Han sier denne konflikten er nokså spesiell, men han håper den løser seg.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen ønsker ikke å gå inn i konflikten. Til NRK sa han for noen dager siden at det er uheldig når man har en sånn konflikt som går over tid fordi det går ut over reisende og de som skal ha gods transportert. Han håper at de klarer å løse dette.

Regjeringen vil ikke gå inn i konflikten fordi de sitter som part i saken, sa han.