NRK Meny
Normal

Så kom regnet

Vått og glatt under Offroad Finnmark.

Video Offroad vær nett_TR.mp4

Da det ledende laget, Team KTM/Proteinfabrikken syklet ut fra første sjekkpunkt ved Sørstraumen lørdag ettermiddag, var det med sola rett i ansiktet.

– Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle savne solkremen, sa syklist Tor Halvor Bjørnstad da.

Men det siste døgnet har han hatt mer bruk for en paraply. Det har høljet ned over syklistene, og våte og gjørmete ruller de inn til sjekkpunktet i Karasjok. Også her var Team KTM/Proteinfabrikken først, og både syklister og sykler hadde behov for en dusj.

– Bremsene er dårlige. Det er så mye sand og gjørme i vannet at bremsene går helt i stykker. Bremseklossene er helt slitt ut, så nå må de byttes, sier Jon Kristian Svalan i Team KTM/Proteinfabrikken.

Setter ned tempoet

Det voldsomme regnværet det siste døgnet har satt ned farten i Offroad Finnmark 700. De fremste syklistene har nå syklet over halvparten av de 70 milene, frem til i går med et rekordhøyt tempo.

– Vi klarer å holde varmen, og girer bare opp litt om det blir kaldt. Men føret er det verre med. Over Hundvidda var det glatt, mye stein, og veldig sleipt. Der var det ikke noe gøy å sykle, forteller Svaland.

I følge værvarselet på yr.no vil det bli skiftenede vær fremover.

Frode Bartholdsen spyler sykkel

Frode Bartholdsen, teknisk team Offroad Finnmark 2010 spyler sykkel fri for gjørme.

Foto: Inghild Eriksen / NRK

Må vaske syklene

På sjekkpunktene står heldigvis også et teknisk team klar til å ta seg av syklene. Uten bremseklosser kan turen ned fra vidda fort bli en meget farefull ferd.

– I fjor var det en som knakk ramma på sykkelen, og da regnet det ikke engang, forteller Frode Bartholdsen. Så langt i år har heldigvis ikke det skjedd.

Sammen med Petter Reginiussen utgjør han det tekniske teamet for Offroad Finnmark og Sport1. De følger syklistene hele veien rundt, og er parat til å spyle, skru og skifte girsystemer.

– Syklistene er merkelig rolige når de kommer inn til sjekkpunkt, selv om de sykler nesten uten bremser. Men de er veldig takknemlige for nye, ler Frode.

På sjekkpunktet i Karasjok er det tre timer obligatorisk hvile for syklistene. Deretter går ferden videre over vidda, mot Valjok og Skoganvarre. Fra Karasjok gjenstår seks sjekkpunkter før de kommer inn til Alta.