Den ombygde russiske tråleren «
» tok fyr i havna i Kirkenes søndag ettermiddag. I løpet av mandag hadde man enda ikke fått kontroll over brannen, som førte med seg en svært kraftig røykutvikling.Etter hvert som brannen utviklet seg begynte også båten å krenge, noe som gjorde slokningsarbeidet enda vanskeligere.
– Vi ser det slik at det ikke er mulig å slokke brannen. Vi måtte avbryte slokkingsforsøk blant annet fordi slokkevannet ga båten helling. Den begynte å krenge fordi det ble vannbassenger på flere nivå inne i tråleren. Vi har hatt et valg mellom å ivareta folks helse, kontra å risikere en miljøskade i form av diesel i fjorden, sier politiinspektør Lars Blix Olsen til NRK mandag ettermiddag.
Mandag kveld opplyser politiet i Øst-Finnmark at det fortsatt brenner i båten og at været er stabilt.
Søndag kveld hadde brannmannskapet problemet med navigeringer i røykinfernoet – og
.Til slutt ble brannvesenet nødt til å trekke seg helt ut.
Kommer ikke til land på grunn av is
Slepebåten Kraft Johansen kom segi løpet av ettermiddagen fram til Ellinghavn med «Tobago». Stedet har Sør-Varanger kommune har utpekt som oppankringsplass for det brennende skipet.
Det er imidlertid ikke mulig å komme inn til land på grunn av is på fjorden, opplyser politiet. Båten er derfor lagt inn til iskanten fortøyd i slepebåten.
Olsen utelukker ikke at skipet blir ytterligere skadet, noe som kan forårsake miljøskader i fjorden.
– Det kan hende at på grunn av varmeutvikling at skroget slår sprekker eller får andre skader. Vi utelukker ikke scenarioer der båten kantrer, synker, eller tar ytterligere fyr ettersom det er 85 tonn diesel som fortsatt ikke har tatt fyr i bunnen av båten, sier han.
Slepes til havs
Mandag formiddag ble det bestemt at båten skulle slepes ut i fjorden. Dette startet man med rundt klokka 11.00.
– Det gjør vi fordi brannen er ute av kontroll. Det er 85 tonn dieselolje om bord, som enda ikke har tatt fyr, og dette kan bli en brann som varer i flere døgn. Det kan slå ut Kirkenes, sier Lars Blix Olsen, Politiinspektør og stabssjef i Øst-Finnmark politidistrikt.
Det han er redd for er hva som kan skje når vinden snur, noe som er meldt at kommer til å skje mot kvelden.
– Røyken vil i så fall komme inn i Kirkenes sentrum, og det vil bli et helseproblem. Det vil vi unngå. Med båten ute i fjorden er faren for liv og helse på grunn av røyk- og gassutvikling kraftig redusert.
Flere scenarioer
Men det opereres også med andre scenarioer. Båten har allerede slagside på grunn av alt slukkevannet, og kan komme til å kantre.
– Da vil vi få forurensing med drivstoffet som er om bord. Men båten kan også holde seg oppe, og til slutt kollapse. Det blir som å velge mellom pest eller kolera, sier Blix Olsen.
Vanskelig å sikre mot lekkasjer
Så langt er det ikke lagt ut oljelenser rundt båten. Hvis det skulle lekke olje vil det være vanskelig å bruke slike, på grunn av isforholdet.
– Det er kommunen som har beredskapsansvaret. De har gjort sine forberedelser om et sånt scenario skulle inntreffe, sier Blix Olsen.
Bøkfjorden er en nasjonal laksefjord, og et utslipp her kan få store konsekvenser.
Mannskapet på seks personer ble evakuert da brannen brøt ut, og det er ikke meldt om alvorlig personskade i forbindelse med brannen. Kapteinen ble sendt til sykehus med mindre skader, etter at han snublet under evakueringen.