Arbeidsbåten North Tug kantret og forliste da fartøyet skulle bistå cruiseskipet Ocean Princess ut fra kai i Kirkenes 10. juni 2013.
Det var i forkant avtalt hvordan dette skulle løses, med en sideveis forflytning ut fra kai i Kirkenes, der North Tug skulle bistå med å dra skipets baug.
Imidlertid ble denne planen endret, uten at båtføreren på North Tug fikk beskjeden om endringene.
Arbeidsbåten gjorde som den opprinnelige planen tilsa, men ble på grunn av endring i planen hengende etter cruiseskipet og ble dratt akterover med sleperen over hekken.
- Les også:
Dette gjorde at situasjonen for North Tug som slepebåt ble ustabil.
Farten gjorde at akterdekket begynte å fylles av vann og fikk påfølgende krenging, slik at arbeidsbåten havnet delvis på tvers av fartsretningen.
Farten og ustabiliteten i slepet gjorde dermed at båten kantret. Begge besetningsmedlemmene berget seg ved å kaste seg i sjøen.
Havarikommisjonen sier at «gjennomføringen av operasjonen bærer preg av manglende risikovurderinger, og derigjennom mangelfull planlegging og kommunikasjon.»
I sine sikkerhetstilrådninger kommer de med innspill både til cruiseskipet, arbeidsbåten, Kystverket og rederiet om å skjerpe sine rutiner på sikkerhet og risikovurdering i slike tilfeller.