NRK Meny
Normal

Norge vil «eie» nordlyset

Innovasjon Norge lanserer nå en ny kampanje som skal etablere Norge som det nye nordlyslandet.

Nordlys over Kvaløya

Nordlys over Kvaløya i Tromsø.

Foto: Per Ivar Somby

Rovaniemi har tatt julenissen, Bergen har blitt den offisielle pepperkakebyen.

Nå vil Norge å ta nordlyset.

- Norge ønsker å ta ”eierskap” til Nordlyset og etablere Norge som det beste landet i verden å oppleve dette fantastiske naturfenomenet. Innovasjon Norge har derfor lansert en ny nettside som skal fremheve dette, forteller Per-Arne Tuftin reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Skap ditt eget Nordlys

Den nye nettsiden har så langt blitt lansert i fem land; Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Sverige og Norge.

Nordlyssiden skal være både informativ og interaktiv. I tillegg inviteres brukeren til å lage sitt eget nordlys som kan videreformidles via Twitter, Facebook og email.

- Vi ønsker å nå ut til en nytt og bredere marked ved å kombinere tradisjonell og sosial media. Nordlyset er et fantastisk naturfenomen og et effektivt verktøy i markedsføringen av Norge. Det er viktig at vi griper denne flotte muligheten med begge hender og etablerer Norge som nordlyslandet før noen andre gjør det, avslutter Per-Arne Tuftin.

- Viktig for oss

Anne Berit Figenschau

Leder av Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau, jubler over at Innovasjon Norge skal satse på nordlyset i markedsføringen av Norge.

Foto: Kim Kr. Nordli

Seks millioner briter så Joanna Lumleys TV-prorgram "Hunting the light" på BBC i fjor, noe som ga bookingrekord for Hurtigruten i det britiske markedet.

Leder av Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau, forteller at siden da har Norwegians direkterute mellom Tromsø og London vinterstid vært fylt med nordlysturister.

- Da Tromsø nylig ble kåret til verdens tredje beste juleby , så var det nettopp nordlyset som var en av årsakene til det, forteller Figenschau.

Ifølge Figenschau har Visit Tromsø rundt 15.000 henvendelser om vinteren, der 10.000 av dem handler om nordlyset.

- Nordlyset er svært viktig i markedsføringen vår, så derfor er vi veldig glade for at Innovasjon Norge vil satse spesifikt på det.