Mener turistbutikkene ødelegger Tromsø sentrum

Stadig flere lokaler i Tromsø sentrum inneholder turistbutikker. Flere i «Nordens Paris» mener sentrum blir overtatt av utsalg for troll, postkort og annet krimskrams.

tromsø arctiv

Storgata i Tromsø preges av turistbutikker. Noe innbyggerne synes er synd.

Foto: Martin Hall Larsen / NRK

– Tromsø var en koselig by en gang, men nå er sentrum blitt veldig turistpreget. Det har blitt turistbutikker på nesten hvert gatehjørne. Det er synd at de har ødelagt Tromsø sentrum, sier Pia Huus.

Hun er egentlig fra Danmark, men har bodd i Tromsø i 16 år.

Hun mener sentrumskjernen har endret seg betydelig siden hun flyttet til Ishavsbyen.

Huus tror heller ikke de utallige butikkene som selger ullgensere og krus med elgmotiv, er med på å gjøre Tromsø til en bedre by for de rundt 360 000 turistene som besøker byen årlig.

– Turister vil ha andre ting enn bare troll og kjøleskapsmagneter. Det er fint at et det én enkelt eller tre, men når det blir ti slike butikker tett i tett, tror jeg det blir det litt mye, sier Huus.

Kristina Jensen deler Huus’ syn.

– Alle butikkene legges jo ned og erstattes av turistsjapper. For oss som bor her blir det jo kjedelig. Vi gå jo ikke inn i disse butikkene, sier hun.

Kristina Jensen

Kristina Jensen er en av mange Tromsøværinger som sier sentrum ikke er for folk flest.

Foto: Martin Hall Larsen / NRK

– Naturlig at turistveksten setter preg

Pulsåren i Tromsø sentrum er Storgata, en gågate på rundt 500 meter. Bare på denne strekningen er 13 lokaler leid ut til turistbaserte-bedrifter.

Tromsø Sentrum AS eies av gårdeiere, sentrumsaktører og Tromsø kommune. Selskapets mål er å skape en god by med et attraktivt og levende sentrum.

Sentrumskoordinator Gunnar Bruun mener antallet turistbedrifter er et resultat av at handlemønsteret har endrer seg, og at man må tilpasse seg markedet.

– Reiselivet i Tromsø har økt voldsomt de siste årene, og da er det naturlig at det også setter sitt preg på butikkmiksen i byen, sier han.

– Ingen driver forretning som veldedighet, for å tjene penger må man tilpasse seg markedet som det er.

Bruun kjenner seg ikke igjen i påstandene til mange tromsøværinger om at Tromsø er en by for turister, av turister.

Gunnar Bruun

Gunnar Bruun i Tromsø Sentrum AS sier at flere turistbedrifter i sentrum er en naturlig utvikling.

Foto: Martin Hall Larsen / NRK

– Vi ønsker en balanse. Hvor skjæringspunktet mellom for få og for mange turistbutikker ligger, vet jeg ikke. Men jeg mener Tromsø sentrum har noe for alle, sier han.

Bruun har forståelse for at mange i Tromsø mener byen har endret seg for mye, for rask. Han sier likevel at dette er en endring som har kommet for å bli.

– Mange er kanskje lit lunkne til at byen blir mer preget av turismen. De som kanskje husker sentrum for slik det var før, synes det nok er litt vanskelig. Det er fullt forståelig, sier han.

Vil ikke ende opp som Reykjavík

Reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø, mener situasjonen ikke er så ille som mange vil ha det til.

– Jeg skjønner at mange i Tromsø reagerer på at det tilsynelatende er mange turistbutikker. Problemet er at mange av disse butikkene er konsentrert sammen på et lite område. Hvis man ser på hele sentrum totalt, ser man at det egentlig ikke er så mange, sier han.

Chris Hudson

Chris Hudson i Visit Tromsø sier det ikke er krise i Tromsø sentrum, men man må likevel passe på at det ikke går for langt.

Foto: Martin Hall Larsen / NRK

Reiselivssjefen understreker likevel at han jobber for at Tromsø ikke skal bli en «turist-getto».

Sammen med kommunen og gårdseiere, jobber Visit Tromsø for å gi de besøkende en opplevelse av Tromsø slik de lokale opplever byen.

Skrekkeksemplet til Hudson er Islands hovedstad, Reykjavík, der hovedgata nesten utelukkende består av turistbutikker.

– Det kjempeviktig at vi har en god miks av butikker i sentrum. Vi vil ikke enda opp som Reykjavík, som vil være «worst case scenario» for Tromsø som destinasjon.