NRK Meny
Normal

Lys skal få opp lærekurven

Forsøl skole har begynt med lysbehandling for å øke prestasjonen til elevene i mørketida.

 

Lys skal få opp lærekurven
Foto: Eirik Palm / NRK

Mange elever sliter med trøtthet og dårlig konsentrasjon i mørketida, og nå har skolen montert opp lysterapilamper for å hemme produksjonen av søvnhormoner.

 

 Mister konsentrasjonen

– Det blir vanskelig, for du blir trøtt og du gidder ikke å jobbe, sier Marte Lorentsen.

 Mørketida i fjor var tøff, og det gikk utover læringa for ungdomsskoleeleven på Forsøl skole.

– Det gjør jo at jeg mister mye av det vi skal lære, sier hun.

Klassevenninna Ronja West supplerer:

– Helt for jævlig! For jeg husker som regel ikke det som skjer i mørketida. Jeg var trøtt og da får jeg ikke til å gjøre noe, og så blir jeg ukonsentrert, sier hun 

Bedre innlæring

Og det var slike erfaringer som førte til at lærerne Tone Arnesen og Jan Erik Karlsen satte i gang med lysprosjektet. Mot slutten av november forsvinner sola for godt i to måneder i Finnmark.

I taket over bordene i klasserommet henger to store lysterapilamper. I går ble lampene tent for første gang. Et sterkt lys fyller arbeidsplassene.

– Vi så at elevene var veldig uopplagte og trøtte, og vi fikk ikke gjort det vi burde da mørketida satte inn.

– Vi har dette som et forskningsprosjekt hvor vi prøver å avdekke hvilken effekt det har, men vi håper at det skal føre til bedre innlæring og at vi er mer opplagt, sier Karlsen.

– Jeg håper at det vil slå ut positivt, at de får økt arbeidsinnsats og konsentrasjon. Elevene var veldig positive og hadde selv kjent på kroppen at mørketida kan være tøff og vanskelig å komme igjennom, sier Tone Arnesen.

Søvnhormoner

Elever og foreldre har et detaljert skjema som de skal fylle ut. Lysterapiprosjektet er ganske unikt i skolesammenheng i Norge, og følges nøye av Frisk i nord.

– Vi vet at mørketida fører til at vi får økt produksjon av søvnhormoner på en litt annen tid på døgnet enn vi er vant med. Det fører til at elevene kan være trøtt og uopplagt. Vi håper at behandlingen vi har i Forsøl, kan forskyve denne produksjonen av søvnhormoner, sier yrkeshygieniker Eskil Lorås.

I alle klasserom?

Det er lenge til det kommer et resultat, men dersom prosjektet gir uttelling, så er ikke lærerne i tvil om hva som bør skje.

– Hvis dette øker innlæringseffekten og trivselen så bør det være en del av et hvert klasserom i Nord-Norge, sier Jan Erik Karlsen.