Det nye fylkesrådet vil etablere et utviklingsselskap for det de kaller Nordlysbanen. Både næringslivet og politikerne i Troms er motstandere av å bruke skattebetalernes penger på et prosjekt som ligger 20–30 år fram i tid.
– Jeg syns ikke man skal etablere et selskap for å jobbe fram en sånn tanke. Den er for luftig på nåværende tidspunkt, sier Trond Skotvold, regiondirektør i NHO.
Reagerer på planer
Det er en mulig jernbane fra Kolari i Nord-Finland som får både NHO og SV til å reagere.
- LES OGSÅ:
– Jeg er for å bruke masse penger på jernbane i nord, men dette mener jeg er et feilspor. Det er ingen andre enn Pia Svensgaard som vil ha denne banen. Ikke næringslivet i hverken Norge eller Finland, sier Ellen Øseth, gruppeleder for Troms SV.
Finske myndigheter har tidligere uttalt at de er svært kritiske til å bruke penger på jernbane til Skibotn.
Kommersiell bane
Samtidig har både Kirkenes og Narvik lansert muligheten for å bygge jernbane for utskiping av malm fra Sverige og Finland.
Pia Svensgaard er overrasket over motstanden.
– Vi har lenge jobbet med å få en jernbane til Troms. en slik jernbane må være kommersielt lønnsom, og nå har vi en mulighet til å få dette til, sier Svensgaard.
- LES OGSÅ:
Frp: – Eventyr
Fremskrittspartiet er i mot å bevilge penger til et utredningsprosjekt om jernbane.
– Dette er nok et høytsvevende eventyrprosjekt for Arbeiderpartiet og Høyre på fylkesplan slik at de skal få leke utenrikspolitikere. Ingen ber om dette i næringslivet i Troms, sier gruppeleder i Troms Frp, Line Miriam Sandberg.
– Næringslivet vil ha bedre veier, avslutter hun.