Hopp til innhold

Kritiserer Troms for anbudsprosess i hurtigbåtskandalen

Line Miriam Sandberg i Troms Fremskrittsparti er ikke enig med Statens Havarikommisjon, og mener det er all grunn til å kritisere Troms fylkeskommune for hurtigbåtskandalen.

«MS Sollifjell»

MS Sollifjell havarerte på jomfruturen nordover.

Foto: NRK

Statens Havarikommisjon har gransket havariet av hurtigbåten Sollifjell. I går sa Havarikommisjonen at anbudsprosessen ikke har medvirket til havariet av hurtigbåten Sollifjell.

– Forkastet profesjonelt arbeid

Men gruppeleder Line Miriam Sandberg i Troms Fremskrittsparti, mener det er all grunn til å kritisere Troms fylkeskommune for anbudsprosessen ved innkjøp av de nye hurtigbåtene.

– I anbudsprosessen har fylkeskommunen brukt et firma for å bistå arbeidet med arbeidsgrunnlaget, og så har de forkastet det profesjonelle arbeidet de har gjort i forhold til anbefalinger. De har gjort det stikk motsatte av anbefalingene, sier Sandberg.

– Om anbudsprosessen ikke er årsaken til havariet, er det konstruksjonsfeil og bestillinger som er gjort som er årsaken, sier Sandberg.

Hurtigbåten Sollifjell

MS Sollifjell var en av de fire hurtigbåtene som ikke var konstruert for å tåle bølgeslag.

Foto: Øystein Ramstad

– Ikke avgjørende for skaden

Sollifjell fikk omfattende skrogskader i forpartiet da båten i mars 2010 var på vei fra nybyggingsverftet i Mandal til Tromsø.

– Havarikommisjonen betrakter årsaksforholdene rundt denne ulykken som et resultat av en uheldig konstruksjonsløsning foran våtdekket med skråpanel med stor vinkel. Havarikommisjonen kan ikke utelukke at fartøyet har blitt operert utenfor operasjonsbegrensningene, men kan likevel ikke konkludere med at dette var avgjørende i forhold til skaden som oppstod, går det frem av rapporten.

Se hele rapporten her .

Flere nyheter fra Troms og Finnmark

Universitetsmuseet i Bergen

Stor økning i søkere til sykepleierutdanningen