Statens Havarikommisjon har gransket havariet av hurtigbåten Sollifjell. I går sa Havarikommisjonen at anbudsprosessen ikke har medvirket til havariet av hurtigbåten Sollifjell.
- Les også:
- Les også:
– Forkastet profesjonelt arbeid
Men gruppeleder Line Miriam Sandberg i Troms Fremskrittsparti, mener det er all grunn til å kritisere Troms fylkeskommune for anbudsprosessen ved innkjøp av de nye hurtigbåtene.
– I anbudsprosessen har fylkeskommunen brukt et firma for å bistå arbeidet med arbeidsgrunnlaget, og så har de forkastet det profesjonelle arbeidet de har gjort i forhold til anbefalinger. De har gjort det stikk motsatte av anbefalingene, sier Sandberg.
- Les også:
- Les også:
– Om anbudsprosessen ikke er årsaken til havariet, er det konstruksjonsfeil og bestillinger som er gjort som er årsaken, sier Sandberg.
– Ikke avgjørende for skaden
Sollifjell fikk omfattende skrogskader i forpartiet da båten i mars 2010 var på vei fra nybyggingsverftet i Mandal til Tromsø.
– Havarikommisjonen betrakter årsaksforholdene rundt denne ulykken som et resultat av en uheldig konstruksjonsløsning foran våtdekket med skråpanel med stor vinkel. Havarikommisjonen kan ikke utelukke at fartøyet har blitt operert utenfor operasjonsbegrensningene, men kan likevel ikke konkludere med at dette var avgjørende i forhold til skaden som oppstod, går det frem av rapporten.
Se hele
.