Merete har sommerjobb som klagemur

«Må være hardhudet og tåle kjeft». Sånn kunne stillingsannonsen til sommerjobben på ferga mellom Botnhamn og Brensholmen ha sett ut.

sommerferge

Matros Merete Haugen har sommerjobb på M/F Helgøy. Til vanlig jobber hun på fergesambandet Storstein-Nikkeby-Lauksundskaret.

Foto: Linda Pedersen / NRK
Journalist

– Lang ventetid og for lita ferge, det er det folk klager mest over. Og dersom vi ikke får med oss at noen sniker i køen, da får vi høre det. Da er vi ikke særlig populære, sier matros Merete Haugen.

sommerferge

Det gjelder å stable bilene godt når ferga er lita. Denne gangen fikk alle bilene plass, og ingen måtte stå igjen.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Dirigent

Hennes jobb er å stå på land og dirigere bilene inn på ferga. I handa har hun en wakie talkie, der hun mottar beskjeder fra kapteinen og han som "stabler" bilene på dekket. Av og til må biler lenger bak i køen slippe gjennom først – fordi kjøretøyene må stables riktig. Da er det viktig å holde hodet kaldt.

sommerferge

Ekteparet Helen og Roy Nilsen surmuler ikke, sjøl om de har venta i nesten fire timer på ferga.

Foto: Linda Pedersen / NRK

– Det er viktig at de som har venta lengst, får plass. Men det har med stabiliteten på ferga å gjøre. Derfor kan for eksempel ikke bobiler komme først inn, sjøl om de står først i køen, forklarer matrosen.

Klager ikke

Som nummer to i køen i dag, sitter ekteparet Helen og Roy Nilsen. De er på Nord-Norge-ferie, og har det ikke travelt.

– Vi har stått her i mer enn tre og en halv time, men vi har koste oss. Se på naturen, se hvor flott det er! Det går jo ikke an å klage, sier paret fornøyd.

sommerferge

Blir det plass til alle om bord? Det er det store spørsmålet. M/F Helgøy tar 25 personbiler.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Lang ventetid

Overfarten mellom Brensholmen og Botnhamn tar 45 minutter. M/F «Helgøy» har plass til 25 personbiler. Enkelte dager er dette altfor lite. Er det i tillegg busser og bobiler i køen, blir kapasiteten enda dårligere, og da må noen kjøretøy stå igjen til neste avgang.

Er du riktig uheldig, blir ventetida flerfoldige timer. Dette er fordi sambandet drives av bare ett skift, og de er nødt til å overholde hviletida. Audun Ottemo er skipper om bord. Han liker ikke at det er mannskapet hans som får all kjeften.

– Folk forstår ikke at det ikke er vår feil at det er sånn. De tror det er noe vi har bestemt. Men vi skulle gjerne ha satt opp flere avganger og fått alle med, sier han.

sommerferge

Skipper Audun Ottemo har sommerferga mellom Brensholmen og Botnhamn som sommerjobb. Han trives godt, til tross for en del kjeft fra passasjerene.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Irriterende

Samtidig forstår han godt at det er frustrerende å komme til fergeleiet i god tid, for så å ikke få plass på ferga. Mange velger da å gjøre vendereis og heller kjøre innlandet.

– Jeg skjønner at det må være irriterende. Men det er ikke noe vi kan gjøre med det, sier han.

Både Ottemo og Haugen presiserer at de aller, aller fleste passasjerene er blide og hyggelige.

– Mange av turistene er helt overveldet av naturen her. Og dette er jo en fantastisk fergerute.

sommerferge

M/F Helgøy drives av ett skift, og derfor blir det en flere timer lang pause midt på dagen.

Foto: Linda Pedersen / NRK

Aldri lønnsomt

Det er Torghatten Nord som har kontrakten med Troms fylkestrafikk om sommerferga. Ifølge daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk var ei større ferge vurdert, men det ble alt for kostbart.

– Det ville kanskje ha ført til økte billettinntekter, men på langt nær veid opp for den økte kostnaden. Det er ingen fergesamband i dag som drives med lønnsomhet, sier han.

God butikk

Inne på en liten kiosk på fergeleiet, sitter fjorten år gamle Elisabeth Wåge. Hun selger vafler og pølser til de ventende passasjerene. For henne kan lang ventetid være god butikk.

– Hvis det er mange som blir stående her og ikke snur, så er det bra for oss. Men det kan også bli litt kjedelig, sier hun.

sommerferge

Fjorten år gamle Elisabeth Wåge lager vafler til de ventende passasjerene på fergeleiet i Botnhamn.

Foto: Linda Pedersen / NRK