Også i år ble det en kombinasjon av spasertur, utvidet lokalkunnskap og musikalske opplevelser på høyt nivå. Mange hadde møtt opp i Harstad kirke for å høre en hornkvartett urframføre James Clappertons verk «Ghosts of Trondenes». Det beskriver de lidelser krigsfangene på Trondenes måtte utstå gjennom 2. Verdenskrig.
Clapperton var inntil nylig produsent for Festspillene i Nord-Norge. Skotten er også ekspert på russisk krigshistorie. Blant annet har han intervjua overlevende etter den tyske beleiringa av Stalingrad.
Hør en bit av stykket her:
Etter konserten i kirka ble publikum ledet videre gjennom byen. Blant annet inn en nødutgang til Grottebadet. Langt nede i Harstads indre fikk de en liten trompetkonsert.
Komprimert Ilios en suksess
Festivalen har redusert antall spillesteder i år. Det hele gjennomføres stort sett i en avstand på hundre meter, fra festivalkontor, konsertarena i kinoen og egen utelounge for dem som hæres i kulda, med festivalklubben like ved for de tørstige.
Fra jodling til pling plong
– Ja, det har vært alt fra jodling til pling plong. Vi jobber stadig for at Ilios skal være en samtidsmusikkfestival med et folkelig preg, sier festivalsjef Anders Eriksson sjølironisk.
Han kan ikke si noe om publikumsrekorder og slikt, sånn som journallister er så opptatte av.
Han er mest fornøyd med at det har vært gode tilbakemeldinger på konsertene. Da særlig på konserten som tok for seg Jon Persen fra Porsanger i Finnmark. Hans verk, Ex som beskriver heimplassen, tok tak i folk.