Hopp til innhold

Frykter for drosjetilbud

Fylkeskommunene i Nord-Norge vil ta over fordelingen av kontrakter til syketransport med drosjer.

Drosje
Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix

 

Det er i dag helseforetakene som fordeler kontaktene. Drosjenæringen frykter at hvis helseforetakene får lov til å konkuranseutsette næringen vil mange småplasser miste taxitilbudet.

- Konsekvense kan bli at drosjene på mange småplasser rundt omkring kan bli uten drosjeløyve. Når de blir uten den 24-timers beredskapen som er får de økonomiske problemer, sier leder for Norges Taxiforbund i Finnmark, Knut Thomassen.

Frykter redusert tilbud

Syketransport er svært viktig for mange drosjer i distriktene i Nord-Norge. Uten disse oppdragene vil mange miste livsgrunnlaget. I dag er det helseforetakene som deler ut kontraktene for syketransport.

Frykten er at oppdragene skal gå til billige aktører som ikke har samme 24-timers beredskap som drosjene har. Dermed mister befolkninga drosjetilbud.

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Synnøve Søndergaard, vil at fylkeskommunen skal få ansvaret for tildeling av kontrakter for å hindre at dette skjer.

- Dersom vi får ansvaret for å ivareta dette, så vil det være slik at det er legen og helseforetaket som rekvirerer syketransporten, men det er vi fra fylkene som sørger for at det finnes et drosjeløyve du kan henvende deg til for å få tante Olga enten til sykehus eller kontroll, sier Søndergaard.

Ser problemet

Men Helse Nord vil selv beholde ansvaret for tildeling av kontrakter. Informasjonssjef Kristian Fanghol sier at de ser problemet med at drosjetilbudet kan forsvinne i enkelte smådistrikt, men at det ikke vil bli bedre om fylkeskommunene overtar.

- Slik anbudsreglementet er i dag, så vil dette være en problemstilling enten fylkeskommunen eller vi har det. Men vi er selfølgelig åpen for en dialog med fylkeskommunene, sier Fanghol.

Fylkeskommunene i landsdelen har nå sendt et brev til Samferdselsministeren og Helse og omsorgsministeren for å få en vurdering av saken.