I dag er det to operatører i ambulansehelikopter-tjenesten i Norge, men fra 1. juni 2018 overtar Norsk Luftambulanse AS hele denne jobben. Selskapet vant nylig anbudet om å drive alle landets 12 luftambulansebaser.
Mads Gilbert, klinikkoverlege ved Akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN), er kritisk til anbudsprosessen.
– Jeg frykter konsekvensene når Norsk Luftambulanse overtar tjenesten. Dette er en trist dag for akuttmedisinen, sier Gilbert.
Han og flere overleger ved sykehus og ambulansebaser i nord sendte en bekymringsmelding til Helse Nord allerede før vedtaket ble kjent i går.
Monopolsituasjon
Allerede for 14 dager siden advarte Gilbert mot å gi Norsk Luftambulanse AS enerett til å drive tjenesten.
– Tidligere har de fire helseforetakene sagt at det skal være minst to operatører på ambulansehelikoptrene. Vi hadde trodd de ville følge dette, men nå blir det en monopolsituasjon. To selskaper på markedet ville gitt større sikkerhet i tilfelle det ene selskapet for eksempel ble rammes av streik, sier han, og legger til:
Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste ANS forhandlet frem kontrakten. Leder Øyvind Juell sier at de også ideelt sett ønsker to operatører i tjenesten.
– Jeg kan være enig i at det er fordeler med å ha to operatører kontra én, sier han. Men Norge skal alt i alt få en bedre luftambulansehelikoptjeneste fra 2018, og det er mange faktorer som gjør at tilbudet blir bedre, sier han.
Den nye kontrakten betyr at basene i Arendal, Bergen og Trondheim får nye, større helikoptre med lenger rekkevidde. Det blir blant annet også økt bemanning, og det skal etableres en simulator i Stavanger med norske kart og norsk topografi.
– Flere fordeler
Også Lars Kobberstad, konstituerer direktør i Norsk Luftambulanse AS mener at tilbudet vil bli bedre:
Bekymringsmeldinga fra Mads Gilbert er sendt til styreleder i Helse Nord Marianne Telle. Den er også underskrevet av overlege Anders Åvall ved Brønnøysund-basen, overlege Ole Magnus Filseth ved Tromsø-basen og overlege Nina Hesselberg ved UNN i Tromsø.
Lufttransport skuffet
Selskapet Luftransport er en av de to operatørene i dagens luftambulansehelikopter-tjenesten, og var også nå konkurrent til Norsk Luftambulanse AS.
Direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport har en dårlig følelse over hele anbudsprosessen og vil ha den undersøkt.
– Vi er selvfølgelig veldig skuffet. Vi føler at vi ikke har hatt et ærlig, redelig spill i forhold til dem vi har konkurrert med. NLA har en rekke medlemmer i Norge som betaler en kontingent, og de bruker disse pengene direkte for å vinne konkurransen om å få drive helikopterambulanse-tjenesten. Vi vil nå sjekke ut lovligheten i dette, sier Wilhelmsen.
Kobberstad avviser at Norsk Luftambulanse AS driver billigere fordi medlemspengene går rett til driften av selskapets tjeneste: