Den russiske regjeringen vil kutte tallet på tollstasjoner, og ønsker ikke å opprettholde Murmansk som internasjonal flyplass.
- I reiselivsbransjen er det stor frykt for at de føderale planene om å kutte antall internasjonale flyplasser skal bli satt ut i live. Verken Murmansk eller Arkhangelsk er med på listen over de åtte flyplassene som i framtida skal beholde status som internasjonale flyplasser, sier direktør Ulrich Kreuzenbeck i den norske reiseoperatøren Flait til NTB.
I dag flyr Arkhangelsk Airlines tre ganger i uken mellom Tromsø, Murmansk og Arkhangelsk. Flyplassen i Murmansk har status som internasjonal flyplass.
Vil utvide
Utbyggingen av det enorme gassfeltet Shtokman gjør at flere aktører ønsker å åpne nye flyruter til Nordvest-Russland.
Widerøe har signalisert at de ønsker å fly mellom Tromsø og Murmansk. Ifølge Flaits nettsted Russland.ru er det også konkrete planer om å gjenåpne flyforbindelsen mellom Kirkenes og Murmansk.
- Hvis Murmansk mister status som internasjonal flyplass, forsvinner den viktige inngangsporten til Nordvest-Russland. Reisende til Murmansk eller Arkhangelsk må da komme via Moskva eller St. Petersburg, sier Kreutzenbeck til NTB.
Kostnader
Han mener det er et åpent spørsmål om de regionale myndighetene i Murmansk eller Arkhangelsk vil se seg råd til å betale for tollmyndigheter, strengt vakthold og de øvrige ekstrautgiftene en internasjonal lufthavn vil føre med seg.
Lederen i Barentssekretariatet i Kirkenes, Rune Rafaelsen, mener det er utenkelig at Nordvest-Russland i framtida skal stå uten en internasjonal flyplass.
- Behovet for direkte flyforbindelse er større enn noen gang, og kanskje større enn hva både norske og russiske myndigheter har tatt inn over seg. Den nyåpnede terminalen i Kirkenes er allerede for liten, sier Rafaelsen.
(NTB, Jan-Morten Bjørnbakk)