Hopp til innhold

Reparasjonen endte med en jernsplint i øyet

Én grenader fikk en splint i øyet under reparasjon av en beltevogn, en annen fikk en splint i foten. Nå skal Forsvaret se på rutinene sine.

CV9030 Stormpanservogn

ARKIVFOTO: Det var under arbeid med panservogner av typen CV9030 at de to grenaderene skadet seg. Dette bildet er fra en annen reparasjon av en panservogn av samme type i Indre Troms.

Foto: Simen Rudi/Hæren/Forsvarets mediesenter

– Det er absolutt ikke bra at slike ting skjer og vi tar det på alvor, sier kommunikasjonssjef i Hæren, Vegard Gystad

Det første uhellet skjedde i Telemarksbataljonen, hvor en grenader fikk en jernsplint i øyet da vedkommende drev med reparasjoner på en beltevogn av typen CV9030.

Det andre uhellet skjedde i Panserbataljonen på Setermoen i Troms. Også der utførte en grenader arbeid på beltevognen, da vedkommende fikk en splint i foten.

– Øyeskader er jo alltid skumle, men begge nå er tilbale i fullt arbeid, sier Gystad.

Nye regler

Etter det første uhellet bestemte Hærstaben seg for å innføre regler for at alle skal bruke vernebriller under denne type arbeid.

– Retningslinjene for sikkerhet forandrer seg hele tiden. Til og begynne med hadde vi ingen krav om verneutstyr. Nå har vi en lang liste med regler, men uhell kan likevel skje og da må vi lage nye regler, sier Gystad.

Forsvaret har derfor sendt ut et høringsskriv i etterkant av hendelsene, for å få innspill til nye regler ved reparasjoner av beltevogner.

Dropper stålsleggene

I høringsnotatet blir forskjellige fagmiljøer bedt om å komme med innspill om det som skal være totalforbud for bruk av slagverktøy i stål på belteverket til stridsvognene, og eventuelt øke opplæringen i slagverktøy av kobber.

– Både bruk av verneutstyr og bruk av andre typer verktøy, som gummierte slagverktøy eller verktøy av kobber har hatt god effekt, sier Vegard Gystad.

Etter de to uhellene har de lagt ned forbud mot bruk av slagverktøy av stål for reparasjoner på beltene. I tillegg skal spesielt kompetent fagpersonell utføre slike oppgaver.

– Når det gjelder kobbersleggene er de mykere en stålslegger. De minsker sjansen for gnister og splinter, men slitasjen er større, sier Gystad, og fortsetter:

– Når det gjelder selve arbeidet er det egentlig en del av det vanlige vedlikeholdet for dem som jobber på beltevognene, men inntil vi har fått behandlet alle innspillene i høringen, har vi satt bort arbeidet til dem med mest kompetanse.

Hæren regner med å være ferdig med saken i august.