Hopp til innhold

Fikk mer støtte for mobilforbud enn han ønsket

Erling Stangnes syntes det var flott med enmobilfri dag i uka på skolen. Alle burde prøve det foreslo han, og det endte med totalforbud.

Mobilforbud i hele Lenvik kommune.

Erling Stangnes likte å ha en mobilfri dag i uka på skolen. Etter hans forslag ble det totalforbud i hele kommunen. Noe han argumentert mot.

– Det er spennende, jeg gleder meg til å se hvordan det går. Hører argumenter både for og imot her.

Erling Stangnes var spent da Lenvik kommunestyre skulle behandle forslag om totalforbud mot mobilbruk i skolen torsdag. Han går på Silsand ungdomsskole, og der har de hatt suksess med en mobilfri dag i uka.

Angrer på intiativet

Elin Byberg Lenvik kommune

Elin Byberg er leder for oppvekst og kultur i Lenvik kommune. - Riktig med totaltforbud, mener hun.

Foto: Linda Pedersen / NRK

– Det blir mer aktivitet, vi spiller fotball og spill også videre, sier Stangnes.

Derfor foreslo han for barn og unges kommunestyre, at dette skulle innføres i hele kommunen. Det skulle han kanskje ikke ha gjort.

– Det er nesten slik at jeg angrer, sier han.

For nå er saken utredet, og et flertall av politikere i kommunen har vedtatt et totalt forbud mot mobilbruk i skoletida.

– Vi mener det er den beste måten å gjøre det på. All erfaring fra rundt om i landet viser at det er positivt, og skal man gjøre det må man gjøre det fullt ut og ikke bare delvis. For på de skolene det er gjort delvis har det ikke fungert, sier Elin Byberg som er leder for oppvekst og kultur.

Argumenterte mot

Men Erling Stangnes er ikke for et totalforbud, og prøvde å overbevise politikerne om at det ikke var en god idé.

– Det går ikke an å klamre seg fast til gamle dager, gamle dager som dere kjenner det. Teknologien går fremover. Hva skal man gjøre når man for klokker med sosiale medier, skal man ta fra folk klokkene deres, spurte Stangnes retorisk.

Prorektor på Universitetet i Tromsø er enig med han.

– Jeg har ikke noe tro på totalforbud, mobilen er kommet for å bli. Jeg har tro på en debatt om hvordan vi skal forholde oss til den og bruke den, både i skolen og hjemme.