NRK Meny
Normal

Dårlig vær gir klingende mynt i kjøpesenterkassene

Når gradestokken dag ut og dag inn holder seg til lave tall, og regnet pisker på ruta, er folk ute og handler. Da foregår handelen i hovedsak på kjøpesentrene.

Jekta

Folk strømmer til kjøpesentrene i det dårlige sommerværet.

Foto: Eskil Mehren / NRK

Det er lite som har tydet på at det er sommer når man har sett ut vinduet den siste tiden. Været har ikke fått veldig mange til å juble. Men for kjøpesentrene i fylket har det vært en svært god sommer så langt.

– Besøket på kjøpesenteret er nesten en gradestokk for oss. Blir det dårlig vær øker besøket med en gang, og motsatt om det blir godvær, sier senterleder på Amfi på Finnsnes Stig Bergheim.

Stor økonomisk økning

For Bergheim og Amfi skulle man tro at det gikk dårligere i år enn i fjor. Ikke på grunn av været, men fordi de har færre butikker nå enn på samme tid i 2014. Likevel var forrige ukes økning på hele ti prosent.

– Forrige uke var overraskende bra sammenlignet med samme uke i fjor. Vi har noe mindre butikker, og likevel knuste vi tallene fra i fjor. Vi økte med ti prosent, noe som nesten utgjør én million kroner, forteller Bergheim.

Samme opplevelse har også senterleder på Jekta i Tromsø Laila Myrvang.

– Jeg må si meg enig med Bergheim her. Spesielt den siste uka har vært godt kjøpesentervær. Vi har også merka en økt omsetning denne uka, sier hun til NRK.

Kan du også være like presis som Bergheim?

– Ja, vi hadde 15 prosent økning i forrige uke. Det tilsvarer fem millioner kroner hos oss.

Hvor mye omsatte dere for da?

– Forrige uke omsatte vi for 37 millioner. På samme tid i fjor var det 32 millioner, forteller Myrvang.

Bruker mye tid på sentrene

Og det er ikke bare penger som brukes mer flittig på kjøpesentrene i det dårlige sommerværet. Det går også mer tid inne på sentrene.

– Det er flere folk generelt. Det er mer folk i gangene, folk møter på kjente og slår av en prat. Man sitter gjerne en god stund inne på kafeene. Vårt største serveringssted meldte om én av de beste juni månedene noen gang, sier han.

Dette har også Myrvang lagt merke til. Men for Jekta sin del merker de spesielt økning på kategorien "hus og hjem".

– Ja, folk bruker tid her. Restaurantene er godt besøkt. Men vi har merket oss at det er mest økning på "hus og hjem. Folk bruker kanskje litt tid på oppussing og nytt interiør hjemme. Det er noe de kanskje ikke ville gjort med bedre vær, sier hun.