Den påfølgende fredagen etter Thanksgiving har for lengst satt seg som en handelsdag i USA. Black Friday har blitt dagen julehandelen for alvor settes i gang.
De to siste årene har fenomenet også blitt stort i Norge, og i fjor økte omsetningen på Black Friday med 10,6 prosent sammenlignet med året før.
– I 2016 så vi Black Friday over alt. Dagen har etablert seg som en av de store handledagene i løpet av året, og det er veldig mange gode tilbud ute og går, sier Bror William Stende, direktør for faghandel.
2017 blir rekordår
Virke anslår at vi i år vil handle for 3,4 milliarder kroner på Black Friday, inkludert mva. Dette vil være mer enn noensinne.
– Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før. I fjor flyttet nesten 1,5 milliarder kroner av julehandelen seg fra desember til november, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette i år, sier Stende.
Ifølge Stende er det særlig omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november.
Størst på kjøpesenter og nett
Kjøpesentrene har trykket handledagen til sitt bryst, og markedsfører Black Friday i større grad enn butikker utenfor kjøpesentre. I 2016 økte omsetningen på Black Friday på fire av fem kjøpesentre sammenlignet med samme dag året før.
Men også nettbutikkene har kastet seg på og konkurrerer om forbrukernes oppmerksomhet i dagene før. Virkes forbrukerundersøkelse fra 2016 viste at mer enn to av fem av dem som var interesserte i å handle på Black Friday, ville handle på nettet.
En av fem vil handle i fysisk butikk, mens tre av fem vil handle i begge kanaler.
– Enten det er på Black Friday eller Cyber Monday, som er påfølgende mandag og er en handledag for nettbutikker, er det tydelig at forbrukerne ønsker å benytte anledningen til å gjøre smarte kjøp. Nordmenn er svært prisbevisste kunder, og butikkjedene har tøff konkurranse for å vinne julekronene våre, avslutter Stende.