«Arbeidslyst kom treng deg på, her skal du motstand finne,» sier det gamle ordtaket.
Når hele kroppen er i feriemodus kan det være vanskelig å komme i gang, og den minste arbeidsoppgave kan virke umotiverende og tung.
Advokat hos NHO Telemark, Helene Marie Naper, har sin første dag etter ferien. Hun syns det er viktig å snu døgnet tilbake igjen før ferien er over.
– Et par dager før jeg begynner å jobbe prøver jeg å finne tilbake søvnrutinene, så jeg ikke blir så trøtt første arbeidsdag, sier hun.
Det er ikke alle som syns det er lett å komme i gang etter ferien, men heldigvis finnes det råd. Mentaltrener Gyrid Beck Solberg har fire gode tips for deg som trenger å få arbeidslysten tilbake.
1. Sur eller glad? Du bestemmer
Det er mange ting som kan påvirke, men til syvende og sist er det du som bestemmer hvilket humør du vil være i.
– Bruk 20 sekunder hver morgen til å tenke på hva som gjør at du kan ha det bra på jobb i dag, sier Solberg.
2. Selvsnakk – Snakk deg selv oppover!
Alle snakker til seg selv, og du kan for eksempel si til deg selv «Det var veldig fint at ferien var over» eller «Jeg er glad for den gode ferien jeg har hatt, og nå er jeg klar for å jobbe igjen».
– Hvis dette er vanskelig så kan du jo også tenke på at det ikke er så lenge igjen til høstferien, ler mentaltreneren.
3. Bli litt bedre med små steg
Sett deg små mål i hverdagen og bli bedre på små ting. For eksempel kan du bli litt bedre på å stå opp om morgenen. .
– Setter du små mål, og blir litt bedre en hel uke, så har du faktisk blitt mye bedre, sier Solberg.
4. Kast deg ut i nye utfordringer
Første dag etter ferien er det mange som går for en myk start. Solberg utelukker ikke at dette kan være bra, men oppfordrer heller til at du skal kaste deg ut i utfordringene.
– Bra gjort er bedre enn bra sagt, sier hun.
Hva om disse tipsene ikke fungerer?
– Du har alltid et valg. Du bestemmer selv om du vil ha en negativ holdning, eller ikke.
Bare det å reise seg fra pulten og hente en kopp kaffe og spørre hvordan en kollega har hatt det i ferien kan hjelpe deg til å bli motivert, sier Solberg.
Hun forteller at dette får hjernen til å jobbe, og skaper «positive endorfiner» for deg, men også for kollegaen din.