– Av og til kan tålmodighet være farlig, vi ser eksempler der pasienter faller ut av lister eller systemet. Også venter pasienten for lenge før de tar kontakt med noen for å etterspørre om de ikke skulle hørt noe, sier pasientombud i Telemark, Else Jorunn Saga.
Vanligvis er det de utålmodige som tar kontakt. Likevel er det en liten gruppe pasienter som kan være glemt, og ikke tar kontakt.
Les også:
– Ta kontakt
– Vi har mange pasienter innom sykehuset vært år, og av de, er det noen som det kan skje at blir glemt, sier Halfrid Waage, fagdirektør på Sykehuset Telemark.
Waage sier at de er klar over problemet og at de jobber for å hindre at pasienter blir glemt:
– Vi har skiftet det elektroniske pasientjournalsystemet vårt, og systemet for innkalling av pasienter, så vi har en veldig god oversikt over dette.
I tillegg blir problemet jevnlig tatt opp med personalet. Skulle en pasient likevel bli glemt, har Waage et klart råd:
– Dersom du er redd for at du har blitt glemt og du syntes det har gått for lang tid uten å høre noe, oppfordrer vi til å ta kontakt. Det syntes vi ikke er brysomt, tvert imot hjelper det oss til å bli bedre.
Ikke vær beskjeden
Saga er også bekymret for pasienter som ikke forstår informasjonen de får fra sykehuset. Enkelte pasienter lar brevet havne i skuffen uten å tørre å spørre hva innholdet betyr. Saga ber dem legge beskjedenheten på hylla:
– Les brevet nøye og dersom du ikke forstår det som står der, så kontakt de som har skrevet brevet og be dem om å være konkrete på hva dette betyr for deg. Det mest alvorlige er om informasjonen ikke dukker opp, når du vet at du skulle høre noe.