Hopp til innhold

Nytt studietilbud på Rjukan

Til høsten starter den nye natur- og miljøfagslinja opp ved Rjukan videregående skole. Dette vil være den eneste av sitt slag i Norge.

Rjukan videregående skole.

Her på Rjukan videregående skole starter den nye natur – og miljølinja opp til høsten.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Rektor ved skolen, Roy Bjurholt gleder seg til å kunne starte opp den nye linja.

– Forventningene er store. De største forventningene ligger rundt hvor mange søkere vi kommer til å få. Vi fikk beskjeden om at vi fikk opprette linja i november. Lenge så signalene ut til å peke i en annen retning, men vi er glad det gikk som det gikk.

Bjurholt forteller at skolen har fått støtte av regjeringen til å opprette det nye studietilbudet.

– Vi har fått penger som en del av satsinga på realfag.

Begrenset antall plasser

I alt har skolen 30 studieplasser tilgjengelig når linja starter opp i august. I løpet av tre år skal skolen kunne ha opp mot 90 elever på dette utdanningstilbudet. Bjurholt sier seg fornøyd med det antallet.

Rektor

Roy Bjurholt har store forventninger til det nye studietilbudet.

Foto: Eirik Haugen / NRK

– Vi regner med å få over 20 når vi starter opp, men så langt har vi 15 søkere.

Så langt er søkerne hjemmehørende i Telemark ifølge Bjurholt.

– De som søker fra andre deler av landet får vi ikke melding om før etter 1. mars. Jeg har absolutt troen på at det kommer noen fra utenfor fylkets grenser. Vi må nok ha første året til å etablere tilbudet, så majoriteten av elevene vil nok være fra Telemark i år.

Ulike temaer

Bjurholt sier linja vil tilby en rekke ulike temaer innen natur – og miljøfag.

– For førsteklasse er temaene høyfjellsteknologi, naturveiledning og villrein. For andre klasse vil temaene være klima, energi og miljø. I tredjeklasse er det fiskeøkologi som står i fokus.

Bjurholt innrømmer at Høyskolen i Telemark og Hardangerviddasenteret har vært viktige i opprettelsen av det nye studietilbudet.

– De har vært avgjørende. Det henter frem det beste til elevene fra de ulike aktørene. Vi som videregående skole hadde ikke klart å opprette eller drifte dette uten hjelp fra disse samarbeidspartnerne.

Flere lærer

Bjurholt meddeler det kan bli et behov for nye lærere etter hvert.

– Det første året vil vi nok benytte oss av det personalet vi har, men etter hvert som vi skal utvide vil det absolutt bli behov for mange og flere dyktige lærerkrefter.