Hopp til innhold

NAV vil lytte til brukerne

Nå skal NAV-brukere i hele landet høres. Frykter ikke samme kritikk som fra Riksrevisjonen.

Arbeidsledighet og Nav
Foto: Tore Meek / SCANPIX

– Vi vil først og fremst vite hvordan mennesker opplever NAV når de kommer til våre kontorer og snakker med våre veiledere, sier NAV-direktør i Telemark og Vestfold, Terje Tønnessen.

Denne og neste uke utfører NAV brukerundersøkelser i hele landet. Dette gjør de for å kartlegge hva brukerne mener om etaten.

Det er ikke lenge siden Riksrevisjonen rettet knusende kritikk mot NAV for at de bruker mye tid og får færre i jobb.

Tønnesen mener det er kritisk viktig at de også får tilbakemeldinger fra dem som faktisk bruker NAV.

Terje Tønnesen
Foto: NAV

– Frykter dere ikke at folk er like negative og kommer med den samme kritikken som Riksrevisjonen?

– Vi føler ikke akkurat det, men vi har nok et potensial til å jobbe enda mer med markedet og finne jobber og få folk matcha mot disse jobbene, innrømmer han.

Stort sett opplever NAV-direktøren av folk synes de er markedsopptatt.

– Men kanskje kan vi bli bedre i selve samtalen og fokusere enda mer på nye stillinger og på arbeidsmarkedet, sier han som tror både NAV og brukerne har et potensial der.

LES OGSÅ:

Varsler hardere linje overfor arbeidsledige

Bjørn søkte på flere hundre jobber - fikk ingen svar