Fylkesordføreren i Telemark har i dag innkalt ordførere og brukere av vegen til et møte.
– Hensikten er å samla fakta om trafikkforhold og argumenter for bruken, sier Riis Johansen.
Via Hemsedal
Han tar tak i en rapport som mener det er mest lønsomt at stamvegen mellom øst-vest går via Hemsedal, selv om E 134 har mest trafikk.
-– Hvis vi fikk investert noen milliarder kroner i tunneler og utbedringer, så ville E-134 gjennom Telemark og over Haukelifjell være den naturlige stamvegen mellom Øst- og Vestlandet, sier han.
– Vegen må bli bedre
Han legger til at dette er en klassisk sak i norsk samferdsel, og det betyr at en fra lokalt hold må jobbe med argumenterte.
– Nå er vegen ofte stengt på grunn av uvær. Er det et forhold som gjør at det er vanskelig å få gjennomslag for argumentene?
–Vi må få nye tunneler og bedre sikring. Men det vi har sett i vinter er jo at flere fjelloverganger har vært stengt like mye og kanskje flere ganger enn vegen over Haukelifjell.
– Fakta er viktig
Statistikken viser rimelig god regularitet over vegen i Telemark, sier Riis Johansen.
– Men vi er ikke ferdig med å gjøre E-134 til en bedre veg.
Riis Johansen tror møtet i dag konkluderer med at en oppsummering av fakta om E-134, som vil vise at denne vegen er et viktig samferdselspolitisk tiltak.