Hopp til innhold

Reddet flyplassen igjen

Flertallet i bystyret sa ja til bevilgninger slik at Skien lufthavn Geiteryggen kan fortsette drifta.

Skien lufthavn, Geiteryggen

Usikkerheten rundt Skien Lufthavn Geiteryggen var stor før bystyremøtet.

Foto: Roald Marker / NRK

Det borgerlige flertallet på 29 sa ja til mer penger. 26 stemte i mot.

Henning Klouman og Heidi Hamadi

En lettet flyplassjef Henning Klouman og en mindre fornøyd Heidi Hamadi fra SV etter avstemninga.

Foto: Kristin Rivrud Møller / NRK

Flertallet besto av Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Kristelig folkeparti. Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet sa nei.

Nå får flyplassen penger til drift ut dette året og 2013.

– Det kommer nok flere rednings-aksjoner, sa SVs Heidi Hamadi etter avstemninga.

Har kostet mange millioner

Siden 2003 har bystyret gitt mellom 80 og 100 millioner kroner til drift og investeringer til flyplassen utenfor Skien sentrum.

– Dette har vi ikke råd til lenger, mener noen.

– Vi har ikke råd til å legge ned, sier andre.

Dette er en diskusjon som har vært oppe i bystyret flere ganger det siste tiåret.

Delte meninger blant politikerne

Skien bystyre settes 4. oktober 2012

Medlemmene i Skien bystyre fikk fem minutters taletid hver i debatten om flyplassen.

Foto: Kristin Rivrud Møller / NRK
Jørn Inge Næss

Fremskrittspartiet Jørn Inge Næss mener flyplassen gir økt aktivitet i Skien.

Foto: Veronica Westhrin / NRK
Heidi Hamadi og Arne Rugstad

SVs Heidi Hamadi sier nei til mer flyplasspenger.

Foto: Kristin Rivrud / NRK

I ettermiddag var Arbeiderpartiets Rolf Erling Andersen helt klar på at partiet mente det ikke var penger til videre drift av flyplassen.

– Det kommer til å koste kommunen 4-5 millioner kroner hvert år hvis vi fortsetter med dette. Vi kan ikke bevilge mer med den økonomien Skien har nå.

Høyres Jan Terje Olsen mente det var nødvendig å se på behovet næringslivet har.

– Vi satser på olje og offshore i framtida og må legge til rette for de ansatte i denne sektoren. Skien og Grenland trenger denne flyplassen. For mange er dette et bedre alternativ enn Sandefjord lufthavn Torp.

Gruppeleder Jørn Inge Næss i Fremskrittspartiet pekte på at Skien trenger økt aktivitet, og flyplassen er med på en slik utvikling.

– Det er nødvendig med varige og levelige forhold på Geiteryggen. Det er alle tjent med.

Et borgelig flertall for drift

Hans Askjer i Kristelig folkeparti sa også ja til mer penger til flyplassdrift.

– Det er uverdig med en slik diskusjon gang på gang. sa Askjer til bystyret før han presiserte at forbindelsen til Vestlandet var viktig for næringslivet.

SVs Heidi Hamadi kunne ikke støtte forslaget om flere penger til Skien lufthavn Geiteryggen. Hun etterlyste en markedsstrategi og grunnlaget for videre drift der.

– Det er 17 daglige avganger med Grenlandsekspressen til Torp i tillegg til toget og shuttlebussen til dette alternativet i nabofylket.

Hun viste også til at Porsgrunn kommune, Bamble kommune og Telemark fylkeskommune har trukket sine bidrag til flyplassen for flere år siden.

– Vi håper lufthavna går en god tid i møte, sa Venstres Signy Gjærum. Sammen med Høyre, Frp og Krf støtter partiet videre drift.

Senterpartiet ved Trond Ballestad ga også et klart nei til mer penger. Han mener flyplassen ikke er svaret på næringslivets satsing eller ikke i området.

– Kommunen har tøffe, økonomiske utfordringer i 2013. En tilleggsbevilgning til flyplassen er vanskelig nå, sa Ballestad.

Ordfører Hedda Foss Five i Skein.

Arbeiderpariordfører Hedda Foss Five kan ikke forsvare mer penger til Geiteryggen.

Foto: Philip Hofgaard / NRK
Sivil ulydighet?

Ordfører Hedda Foss Five fra Arbeiderpartiet ba så rådmann Knut Wille fortelle bystyret hva et ja vil bety for kommunen.

– Bystyret kan være i ferd med å utføre sivil ulydighet, sa Wille, og pekte på ESA som kan komme med protester etter en slik bevilgning.

Han mente det var mulig å hente de 3,5 millionene flertallet sa ja til fra eiendomssalg. Skien kommune har solgt noe allerede og har planer om å selge flere av sine eiendommer.

Under replikkene fra bystyremedlemmene kom flere med bekymringer for hva som kom til å skje neste når.

– Neste høst kan vi ha samme debatten igjen, sa Arbeiderpartiets Rolf Erling Andersen.

Flere forslag

En meningsmåling Nrk og TA offentliggjorde i dag viser at 45 prosent av Skiens befolkning synes det er riktig å bruke penger på flyplassen. 39 prosent mener det er bedre å legge ned virksomheten der.

Før ettermiddagens møte hadde politikerne diskutert tre muligheter:

  • Tilføre 1,5 millioner kroner umiddelbart for å unngå konkurs pluss én million i investeringer
  • Ingen penger til videre drift
  • Økte landingsavgifter

Hvis flyplassen ikke får penger fra politikerne, betyr det kroken på døra for den 60 år gamle flyplassen.

Koster å stenge

Det vil koste 4 millioner kroner å avvikle Skien lufthavn Geiteryggen.

Det viser en beregning fra lufthavna over kostnadene med demontering, transport og renovasjon av anleggene.

I tillegg har lufthavna forpliktelser til leverandører på en halv million kroner. Eieren må også betale ansatte tilsammen 2,6 millioner kroner.

DAT (Danish Air Transport) flyr fra Skien til Stavanger, og Widerøe har ruter mellom Skien og Bergen.

Skien lufthavn, Geiteryggen

Flytrafikken på Skien lufthavn Geiteryggen var i rute torsdag morgen.

Foto: Vegard Quivey Flatebø / NRK