Hopp til innhold

Flertallet vil beholde Geiteryggen

Blant innbyggerne i Skien er det flere som vil at kommunen fortsatt skal bruke millioner på å holde liv i flyplassen, enn at den 60 år gamle flyplassen skal legges ned.

Skien lufthavn, Geiteryggen

Skjebnen til Skien lufthavn, Geiteryggen henger i en tynn tråd. Men det er flere som vil at kommunen skal holde flyplassen i live, enn det er som er mot.

Foto: Roald Marker / NRK

TNS-Gallup har foretatt en undersøkelse for NRK og TA, der 500 innbyggere i Skien kommune er bedt om deres mening om Skien lufthavn.

Spørsmålet som er stilt, er: Mener du at Skien kommune skal fortsette å bruke kommunens penger til å drive flyplass i Skien, eller mener du at flyplassen bør nedlegges?

225 av dem som svarte, 45 prosent, mener at kommunen bør fortsette å bruke penger på å drive flyplassen. 196 personer, 39 prosent, mener at flyplassen nå bør legges ned.

De resterende 80 personene, 16 prosent, har andre løsninger, eller svarer at de ikke vet.

Debatt direkte i Telemarksendinga

Telemark har to flyplasser, Notodden lufthavn og Skien lufthavn, Geiteryggen.

I kveld er det politiske møtet som vel kommer til å forsegle skjebnen til Skien lufthavn. Bystyret i Skien skal bestemme om det blir videre drift eller ikke. Debatten i bystyret blir overført direkte i Telemarksendinga på NRK P1.

En av dem som kommer til å følge med på hva beslutningen blir, er Bjørn Olsen, som har skrevet bok om Geiteryggen.

I boken trekker han linjene helt tilbake til 1952. I år er flyplassen 60 år gammel.

En seiglivet flyplass

– Merkelig nok er det en bedrift i Grenland som har eksistert i så mange år, og fremdeles holder hodet over vannet, sier Olsen om jubilanten med så usikker fremtid.

Det er en ganske seiglivet flyplass. Gjennom årene er det mange som har ønsket å kvitte seg med Geiteryggen.

Om dagens situasjon er verre enn tidligere for flyplassen, er ikke Olsen sikker på. Han ønsker ikke å sette de forskjellige krisene opp mot hverandre.

– Tabbe åpnet for Torp

– Hvis vi går tilbake til 1952, var det veldig stor interesse for flyplassen. I 1954 ble det startet rutevirksomhet derfra, med en voldsom entusiasme. På den tiden var Geiteryggen den flyplassen nærmest Fornebu med rutetrafikk. Men så gikk Fjellfly inn etter 18 års drift, sier Olsen.

Han forteller at når industriområdet på Kjørbekk i Skien vokste opp på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet, begynte også flyplassen å vokse opp.

Flymuseum

Flyplassentusiast Bjørn Olsen har skrevet bok om Geiteryggen. Her er han avbildet sammen med tidligere ordfører i Skien Rolf Erlig Andersen.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Norving kom inn, før de gikk konkurs - ikke på grunn av Geiteryggen, men på grunn av ambulansetjenesten i Nord-Norge.

– På 80-tallet kom Widerøe inn og overtok Norsk Air gratis. Widerøe søkte Skien kommune om å få fem millioner for å drifte flyplassen, men fikk tre millioner av kommunen.

– Da sto Sandefjord klar til å lokke flyselskapene legger øst. Det var en tabbe for lufthavnen i Skien, slår Olsen fast.

Får ikke sving på sakene

Mange selskaper har vært innom Geiteryggen, men det virker ikke som om noen virkelig får sving på sakene.

Spørsmålet er da om det virkelig er mulig å drive et skikkelig selskap der.

Blant innbyggerne i Skien mener flere at det uansett er verdt pengene, enn de som mener at nok er nok.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark