På Dalen Hotel i Tokke koster historiske rom med hageutsikt fra 1800 for en natt. Vil du ha bad og toalett på rommet må du ut med minst 2600 kroner.
– Vi selger ikke overnattinger her, vi selger opplevelser, sier hotelldirektør Malin Jernberg.
Firedoblet
Hotellet har hatt en bra måned. Sammenlignet med april i fjor har de firedoblet omsetningen. Sommersesongen begynner også å fylles opp, bestillingene har økt med 30 prosent.
Og det er ikke bare Dalen som opplever økning.
– De historiske hotellene har en økning fra i fjor på 16 prosent på booking. Så det er ikke bare Dalen, selv om de har gjort en veldig god jobb. Vi ser at det er en tendens over hele landet på denne typen produkt, sier Vegard Angen Johnsen i NHO reiseliv.
– Men hvem er det som reiser på de historiske hotellene?
– Det er veldig delt. Det nasjonale markedet er veldig stort. På Dalen Hotel er over 90 prosent av gjestene fra Norge, mens på Vestlandet er det kanskje fler fra EU-land, som Tyskland eller Nederland, sier han.
Kjøligere klima
– Du får mye for pengene. Du får norsk kulturhistorie, lokal mat, flotte rom og veldig godt vertskap. Vi ser at mange utenlandske gjester er villige til å betale for den ekstra opplevelsen på et godt historisk hotell, sier Nils Henrik Geitle i De Historiske, medlemsorganisasjonen for historiske hotell og spisesteder.
– Mange nordmenn er veldig glad i historiske hotell, så dem er det flest av, men økningen fra utlandet er veldig gledelig, sier han.
– Men er det så attraktivt med norsk kultur?
– Det er det. Norsk kultur, norsk mat, norsk natur. Alt dette er veldig eksotisk i utlandet. Og vi ser at attraksjonen rundt et litt kjøligere klima er noe mange utenlandske turister setter pris på, sier Nils Henrik Geitle, og fortsetter.
– Det høres rart ut, men det er vår erfaring at vi selger ganske mange reiser fra Asia, Midtøsten og en del områder rundt Middelhavet. Det viser seg at en av grunnene til at de velger Norge på sommeren er at vi har et litt mer behagelig klima.
Lokal mat og lokal kultur er viktig for de gamle ærverdige hotellene. Men det må også være rom for litt vidsynt kulturimport. Beduinteltene utenfor hotellet på Dalen blir brukt til ettermiddagskonjakk og sigar.
– Her sitter det alltid folk. Det er kjempegøy. Et litt annerledes tilbud midt i Dalen, sier hotelldirektør Malin Jernberg.