Denne barneskolen er best på universell utforming

KRAGERØ (NRK): I Telemark er Helle barneskole flinkest til å gjøre skolen like tilgjengelig for alle.

Helle barneskole

Skolen har en stor rullestolrampe med varmekabler som holder den isfri om vinteren, døråpnere på alle ytterdører og de fleste dører innvendig, heis og lydanlegg i klasserommene for elever med hørselshemning.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Lærer - helle barneskole

Lærer Jørn Paulsen er stolt av skolen sin.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Lærer ved skolen, Jørn Paulsen, mener flere faktorer har bidratt til å gjøre skolen best mulig tilrettelagt for alle elevene.

– Det har fungert bra stort sett hele tiden. Vi har en veldig god akustikk her i bygget, og det er det noen elever som har behov for, smiler han..

– Elevene er vært veldig fornøyd. Hele skolen er jo bygd opp rundt dette med universell utforming, føyer Paulsen til.

Les også: De er best i landet på å sykle til skolen

Skryter av skolen

Erle Kristin Kristensen og Anne Dyrkorn Gregoriussen er elever i sjette og sjuende trinn. Jentene sparer ikke på godord når de forteller om hvordan det er å være elev ved skolen. Begge svarer entusiastisk «ja» i kor på spørsmålet om de trives.

– Det er mange plasser å være og masse å gjøre. Alle liker å leke med tinga ute, forteller jentene fornøyd.

Saken fortsetter under bildet.

Elever Helle barneskole

Elevene Erle Kristin Kristensen (t.v.) og Anne Dyrkorn Gregoriussen (t.h) syntes det er bra å være elev ved Helle barneskole.

Foto: Eirik Haugen / NRK

Begge to er glad for at skolen har lagt til rette for at alle skal ha like muligheter.

Rektor

Rektor ved Helle barneskole, Anette Alstrup mener universell utforming er et viktig område.

Foto: Eirik / NRK

– Vi syntes det er bra. De har lagd gjerder som hjelper, for det gjør det lettere for elever med funksjonshemninger å komme seg frem.

Fornøyd rektor

Rektor, Anette Alstrup, forteller at skolen stod ferdig høsten 2009, og at de over flere år var med i en prosjektgruppe.

– Vi var veldig opptatt av at skolen skulle være tilrettelagt for alle elever uansett funksjonshemning. Derfor var det viktig å bygge skolen slik at elever med for eksempel rullestol skulle komme seg enkelt inn i bygget, og slik kunne bevege seg fritt rundt uten hjelp.