Bilistene bør betale bybane

En konsulentrapport anbefaler bygging av en bybane mellom Gulset via Skien og Porsgrunn sentrum til Brevik. Bilistene bør betale, mener både KrF og SV.

Prisen på bybanen blir mellom 300 millioner kroner og en milliard. Drømmen er en moderne bybane fra Gulset med hyppige stoppesteder via Skien, Porsgrunn til Brevik.

I dag skjer 95 % av alle reiser i Grenland med bil og trafikken øker og øker. Anne Evjen, SVs representant i hovedutvalget for infrastruktur i Telemark og KrFs representant Arne Ludvigsen er enige.

Må se ting i større perspektiv

Begge mener at bilistene må være med på å betale en del av kaka.

- Det trengs en større avlastning på veiene, og da trenger vi flere som reiser kollektivt. Grenland er et av de områdene i landet med lavest kollektivandel, og da er det helt nødvendig å få den opp, ikke minst av miljømessige årsaker, sier Arne Ludvigsen fra Kristelig Folkeparti.

- Men vi vet jo i dag at bilistene allerede er lei av bompenger, og så tror dere at de er villige til å bruke pengene på bybane???

- Men her må vi begynne å se ting i større perspektiv altså. Det handler om å tenke framover og det handler om å se helheter. Hvis vi skal satse på et samfunn der alle skal kjøre sin bil, så vil det bli helt uholdbart av ulike årsaker. Jeg tror dette bare tvinger seg fram, sier Svs Anne Evjen.

Begge tror de at det er mulig å få et politisk flertall for dette.

Ingen tro på bybane

Thorleif Vikre i Fremskrittspartiet har ingen tro på at bompenger skal finansiere en bybane. Han mener det er mye mer viktig å satse på det gode busstilbudet man har i dag. Dessuten stempler han bybaneprosjektet som en dårlig idé.

- Har du noen gang prøvd å reise fra hjemmet ditt og levere barnehagebarn, reise på jobb, og innom en butikk på hjemveien med en bybane, spør Vikre. Det går jo faktisk ikke an.

Vikre sier at Grenland ikke er et enkelt sted å bygge et jernbanebasert tilbud, fordi man har en elv i midten.

- Bør ikke de av oss som kjører bil være med på å betale slik at andre skal få kjøre et bedre kollektivtilbud?

- Mei, det synes jeg ikke. Da sier man samtidig at de som har dårlig råd ikke får kjøre bil, og den debatten er viktigere å ta enn å tvinge folk over til noe som er mer miljøvennlig, sier Vikre.