Advarer mot løping på glatta: – Selv piggsko kan gi falsk trygghet

Utålmodige mosjonister kan ødelegge hele sesongen. Maratonløper Andreas Grøgaard mener løpeturer på glatta er risikabelt.

Løping med eller uten pigger

LØPER DAGLIG: Kristine Flaatten og Marius Liljeberg Wang på løpetur i Skien. De går begge på gymnaset Telemark toppidrett i Skien.

Foto: Nils Skumsvoll

26-åringen er en av landets beste maratonløpere, og jobber blant annet som treningskoordinator og personlig trener.

«Risikosport»

Vinteren er kanskje på hell, men kuldegradene forsvinner tydeligvis ikke med det aller første. Det betyr glatte forhold.

Grøgård mener løping på isete underlag er en unødvendig stor risiko, både for vanlige mosjonister og de ivrigste løperne.

Andreas Grøgaard

Andreas Grøgaard er en av landets beste maratonløpere.

Foto: Privat

– Er det så glatt ute at du må bruke pigger eller brodder, mener jeg det er bedre å løpe på mølle eller innendørsbane, sier han til NRK.

Et lite feilsteg på utrygt feste kan ifølge treningseksperten gi små rykk i kroppen, som igjen fører til en kink her og der eller at det setter seg i kneet.

Det kan ødelegge mye for resten av sesongen.

Personlig bruker Grøgaard terrengsko om han skal løpe på snøføre.

For dem som trives best med trening utendørs, anbefaler han en tur i skisporet som alternativ.

– For en vanlig mosjonist, tenker jeg at langrenn er veldig bra trening. Du kan gjerne drive intervalltrening i skisporet.

Bevisst på skaderisiko

Kristine Flaatten og Marius Liljeberg Wang fra Skien løper nesten daglig.

– Jeg må ha noen turer ute. Da bruker jeg pigger. Det får heller gå litt saktere noen ganger, sier Flaatten.

Liljeberg Wang spenner på seg brodder innimellom, men er bevisst på risikoen for skader.

– Det blir ofte til at jeg løper på mølla. Du har utvilsomt dårligere kontroll på glatta, selv om du har pigger, og dermed øker riskoen for skader.

Ingrid Kristiansen: – Gå på ski!

Tidligere verdensmester i langdistanseløping, Ingrid Kristiansen er ikke enig i at man må droppe piggskoene helt, men følger Grøgaard på at skaderisikoen er noe større.

Ingrid Kristiansen

Ingrid Kristiansen var en av verdens beste langdistanseløpere på åttitallet.

– Alt med måte, vil jeg si da. Tripp litt rundt og løp mer forsiktig, så går det helt fint med en sakte langtur på pigger, mener den erfarne løperen.

Da Kristiansen var i verdenseliten på åttitallet, gikk hun på ski fire til fem ganger i uka vinterstid. I tillegg til å løpe.

– Klassisk langrenn er veldig fint som et tillegg til løping. Det sparer beina, samtidig som du trener lunge- og hjertekapasiteten, mener hun.

Ja takk, begge deler

Elin Årseth er fysioterapeut og daglig leder for treningsklubben Sportsjentene i Skien.

Hun synes ikke man trenger å kaste piggskoene, men heller se på hva som er målet med løpinga.

Elin Årseth

Elin Årseth er fysioterapeut og daglig leder for treningsklubben Sportsjentene i Skien.

Foto: Privat

– Om målet er å mosjonere kan en rolig langtur med piggsko være veldig bra, så lenge du er nøye på teknikken.

Rådet hennes er å løpe litt saktere enn vanlig og tenke over hvordan man lander.

Årseth understreker imidlertid at mølla kan ha mye for seg.

– Mølla er flott for effektive økter, men det slår ikke følelsen av en langtur i kuldegrader.