– Vi tilbyr to ører og én munn

Tirsdag åpnet brukerkontoret ved Sykehuset i Telemark. Hensikten er at pasienter og pårørende kan komme til kontoret hvis de trenger noen å snakke med.

Inger Kvennodd og Bess Frøyshov

Administrerende direktør ved Sykehuset i Telemark Bess Frøyshov og leder for NHF Grenland Inger Kvennodd åpnet 20. oktober brukerkontoret på sykehuset i Skien.

Foto: Maria Hee Furulund

Nesten rett innenfor sykehusets hoveddør i Skien klippet administrerende direktør ved Sykehuset i Telemark tirsdag et rødt banner, og åpnet dermed et nytt brukerkontor.

Kontoret består av 32 frivillige mennesker fra ulike diagnoseorganisasjoner fra hele fylket som kan hjelpe pasienter, pårørende og leger hvis de har spørsmål de ønsker svar på.

Inger Kvennodd

ØNSKET ET TILBUD: Leder for NHF Grenland Inger Kvennodd har siden 2013 arbeidet for at Telemark skulle få et brukerkontor på en sentral plass i fylket.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

– Vi har vært igjennom den prosessen som mange står foran. Vi kan hjelpe til med for eksempel kommunale tjenester og det å finne frem i de ulike diagnoser. Det kan være litt av en utfordring å få en kreftdiagnose du ikke engang har hørt om, sier Inger Kvennodd som er leder for NHF Grenland.

Arbeidet med kontoret siden 2013

Kvennodd har ledet arbeidet med å få startet et brukerkontor ved sykehuset. Helt siden det første brukerkontoret ble åpnet på Sørlandet Sykehus i 2012, har Kvennodd håpet at Telemark skulle få et tilsvarende tilbud. Det første arbeidet med et Telemark-kontor startet i 2013.

– Jeg så behovet for at folk skulle få informasjon om sykdommen sin så tidlig som mulig. Legene har ikke den tiden mange føler de trenger når de nettopp har fått en diagnose. Det har vi på dette kontoret, sier Kvennodd.

Kaller seg likepersoner

De frivillige kaller seg likepersoner, nettopp fordi de selv har hatt en diagnose eller fått oppleve sykdom tett på. Alle 32 har gjennomgått kurs i forkant av kontorets oppstart og underskrevet et taushetsløfte.

Inger Kvennodd og Bess Frøyshov

Administrerende direktør ved Sykehuset i Telemark Bess Frøyshov og leder for NHF Grenland Inger Kvennodd, åpnet 20. oktober brukerkontoret på sykehuset i Skien.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

– Vi trenger det mangfoldet som er representert på kontoret, for på den måten kan vi bistå hverandre.

Har dere dekket alt?

– Det finnes hundre ulike diagnoseforeninger i Norge, så det har vi nok ikke, men vi arbeider for det. Nå må vi først få kommet i gang med kontoret slik at vi ser hvor behovet ligger, sier Kvennodd.

Ønsker at pasienter skal bli hørt

Administrerende direktør ved Sykehuset i Telemark Bess Frøyshov er svært fornøyd med at brukerkontoret har blitt en realitet på sykehuset. Hun mener kontoret er viktig for at pasientene skal bli hørt.

– Vi må bli flinkere til å forstå pasienter og sørge for at folk selv kan få bidra i sin egen behandling.

Frøyshov innrømmer at sykehuset ikke alltid har vært like flink til å ivareta pasientenes egne ønsker.

– Pasienter ønsker å bli sett og ha forståelse for sitt eget sykdomsbilde. Det perspektivet tror jeg bare vil bli tydeligere i helsevesenet fremover. Derfor er vi nødt til å spørre pasientene om hva de ønsker for seg selv.