Hopp til innhold

Slik skal elbussene få bedre rekkevidde

Unibuss tar flere grep for å spare strøm. Blant annet vil de senke temperaturen inne på bussen og kjøre mer økonomisk.

Full buss på Jernbanetorget i Oslo.

Unibuss vil finne løsninger som gjør at mindre kulde slipper inn gjennom dørene. Da trengs det mindre strøm for å varme opp bussen.

Foto: Mariam Eltervåg Cissé

Elbussene sliter med batterikapasiteten. Det har blitt ekstra tydelig denne vinteren.

80 prosent av bussflåten i Oslo er i dag elektrisk. Samtidig er vinteren kaldere enn på lenge.

Det har ført til busskaos. På den verste dagen – 8. januar – var nesten 1.000 avganger innstilt.

Les også Nær 6000 innstilte bussavganger: – Unnskyld, Oslo

Infotavle om at busser er innstilt

Trøbbel med to anbud

Onsdag forklarte Ruter seg for Oslos samferdselspolitikere.

Administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen sa at elbussene i seg selv ikke er problemet, men elbussene knyttet til to spesifikke bussanbud.

Det dreier seg om Oslo indre by og Oslo nordøst. De startet opp i henholdsvis april og desember i fjor.

Begge kjøres av Unibuss med busser fra spanske Solaris og tyske MAN.

– De bruker rett og slett mer strøm per kilometer enn det er lovet at de skal gjøre, sa Reitan Jenssen.

Les også Har funnet feilen med Oslos elbusser: – Kan bli et problem hele året

Oslos samferdselsbyråd Marit Vea (V) i Oslo 17. januar 2024.

Trodde de hadde tatt i

Teknisk direktør i Unibuss, Henrik Anderberg, sier til NRK at han ble overrasket da det viste seg at batteriene mistet så mye av kapasiteten i kulda.

Han sier at de fikk teoretiske beregninger fra leverandørene ut fra hva slags temperatur og føre bussene skal kjøre i og hvordan ruta ser ut.

Så la Unibuss selv på en buffer på mellom 40 og 50 prosent for å være på den sikre siden.

– Jeg og min tekniske stab håpet vi hadde tatt i. Vi var overbevist over at en buffer på 50 prosent ville holde, sier Anderberg.

Henrik Anderberg er teknisk direktør i Unibuss

Teknisk direktør i Unibuss, Henrik Anderberg.

Foto: Unibuss

– Gjør dere noe overfor bussleverandørene etter at disse problemene har oppstått?

– Det viktigste for oss nå er å arbeide for våre passasjerer, sier han.

Jobber med dører

For å bedre rekkevidden jobber Unibuss langs to spor, forteller den tekniske direktøren.

Det ene går på det tekniske. Det andre er hvordan bussene blir kjørt.

Tiltakene for å spare strøm i kulda kan oppsummeres slik:

  • Å senke temperaturen inne på bussen ned til det som er spesifisert av Ruter, nemlig 13 grader.
  • Å se på «regenerering» av energi, altså at batteriet ladet når bussen senker farten eller bremser.
  • Å jobbe med dørløsninger slik at det ikke slipper inn så mye kulde på holdeplassene.
  • Å kurse sjåførene i å kjøre mykere og mer økonomisk og bare åpne de dørene som trengs.

– Det går inn veldig mye kald luft gjennom dørene som må varmes opp, sier Henrik Anderberg.

Hen er overbevist om at tiltakene vil gjøre rekkevidden bedre.

– Ja, definitivt. Men jeg kan ikke love at den blir så mye bedre at vi klarer å levere 100 prosent.

– Vil ikke vedvare

Han sier dessuten at problemene neppe vil vedvare utover våren, slik Ruter frykter.

Ruter er bekymret for at problemene er knyttet til bussene de har kjøpt, og kan vedvare også utover vinterføret, sa Bernt Reitan Jenssen onsdag.

Oslo 20230414. Administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen under markeringen av oppstart for Indre by-kontrakter, nye busser for miljøvennlig busstilbud og nytt bussanlegg for Oslo. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Den bekymringen deler ikke Henrik Anderberg i Unibuss. Han viser til at det første av de to anbudene startet i april.

– Vi hadde en del utfordringer i oppstarten, men regulariteten etter sommeren var veldig god. Vi fikk bekymringene når været ble kaldere utover senhøsten og vinteren.

– Så dette er et problem knyttet til kulden, sier han.