Elbussene sliter med batterikapasiteten. Det har blitt ekstra tydelig denne vinteren.
80 prosent av bussflåten i Oslo er i dag elektrisk. Samtidig er vinteren kaldere enn på lenge.
Det har ført til busskaos. På den verste dagen – 8. januar – var nesten 1.000 avganger innstilt.
Trøbbel med to anbud
Onsdag forklarte Ruter seg for Oslos samferdselspolitikere.
Administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen sa at elbussene i seg selv ikke er problemet, men elbussene knyttet til to spesifikke bussanbud.
Det dreier seg om Oslo indre by og Oslo nordøst. De startet opp i henholdsvis april og desember i fjor.
Begge kjøres av Unibuss med busser fra spanske Solaris og tyske MAN.
– De bruker rett og slett mer strøm per kilometer enn det er lovet at de skal gjøre, sa Reitan Jenssen.
Trodde de hadde tatt i
Teknisk direktør i Unibuss, Henrik Anderberg, sier til NRK at han ble overrasket da det viste seg at batteriene mistet så mye av kapasiteten i kulda.
Han sier at de fikk teoretiske beregninger fra leverandørene ut fra hva slags temperatur og føre bussene skal kjøre i og hvordan ruta ser ut.
Så la Unibuss selv på en buffer på mellom 40 og 50 prosent for å være på den sikre siden.
– Jeg og min tekniske stab håpet vi hadde tatt i. Vi var overbevist over at en buffer på 50 prosent ville holde, sier Anderberg.
– Gjør dere noe overfor bussleverandørene etter at disse problemene har oppstått?
– Det viktigste for oss nå er å arbeide for våre passasjerer, sier han.
Jobber med dører
For å bedre rekkevidden jobber Unibuss langs to spor, forteller den tekniske direktøren.
Det ene går på det tekniske. Det andre er hvordan bussene blir kjørt.
Tiltakene for å spare strøm i kulda kan oppsummeres slik:
- Å senke temperaturen inne på bussen ned til det som er spesifisert av Ruter, nemlig 13 grader.
- Å se på «regenerering» av energi, altså at batteriet ladet når bussen senker farten eller bremser.
- Å jobbe med dørløsninger slik at det ikke slipper inn så mye kulde på holdeplassene.
- Å kurse sjåførene i å kjøre mykere og mer økonomisk og bare åpne de dørene som trengs.
– Det går inn veldig mye kald luft gjennom dørene som må varmes opp, sier Henrik Anderberg.
Hen er overbevist om at tiltakene vil gjøre rekkevidden bedre.
– Ja, definitivt. Men jeg kan ikke love at den blir så mye bedre at vi klarer å levere 100 prosent.
– Vil ikke vedvare
Han sier dessuten at problemene neppe vil vedvare utover våren, slik Ruter frykter.
Ruter er bekymret for at problemene er knyttet til bussene de har kjøpt, og kan vedvare også utover vinterføret, sa Bernt Reitan Jenssen onsdag.
Den bekymringen deler ikke Henrik Anderberg i Unibuss. Han viser til at det første av de to anbudene startet i april.
– Vi hadde en del utfordringer i oppstarten, men regulariteten etter sommeren var veldig god. Vi fikk bekymringene når været ble kaldere utover senhøsten og vinteren.
– Så dette er et problem knyttet til kulden, sier han.