Hopp til innhold

Nær 6000 innstilte bussavganger: – Unnskyld, Oslo

I starten på det nye året har mange i og rundt hovedstaden opplevd at bussen ikke har kommet. Årsaken er elektriske busser som sliter i kulda.

Infotavle om at busser er innstilt

Slike varsler på infotavlene på bussholdeplasser i Oslo-området har vært daglig kost siden nyttår.

Foto: Mariam Eltervåg Cissé / NRK

Jeg vil absolutt si unnskyld, Oslo.

Det sier kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen.

Vi har ikke levert tilbudet i henhold til forventninger. Vi skal kjøre når vi sier vi skal kjøre, og det har vi ikke gjort ved en rekke tilfeller de siste dagene, fortsetter hun.

Også fredag var det innstillinger på rundt 50 bussavganger i Oslo, viser Ruter sin oversikt.

Natt til 1. nyttårsdag lavet snøen ned i hovedstadsområdet.

Så kom sprengkulda.

Dette ble en test for Oslos mål om nullutslipp i kollektivtrafikken.

Rett før nyttår ble nemlig alle Ruters busser utslippsfrie.

Snø og spesielt kulden har vært en utfordring for elbusser i Oslo og Akershus.

De tappes raskt for strøm.

Unibuss-090124

I kulda har de de elektriske bussene måttet lades oftere.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

I kulda har de de elektriske bussene måttet lades oftere.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

Det har også vært flere tekniske problemer med bussene i kulda.

Selv om det ble varmere i været og temperaturer i underkant av 0, var det fortsatt innstilte bussavganger.

Dette skyldes et etterslep etter de siste dager med forsinkelser og innstillinger.

– Det er busser som må inn til reparasjon. Det er noe lading som ikke fungerer og årsakene er litt sammensatt, sier Myhren-Haugen.

unibuss-tillitsvalgte-090124

Her på Alnabru i Oslo lader Unibuss sine elektriske busser.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

Her på Alnabru i Oslo lader Unibuss sine elektriske busser.

Foto: Nadir Mohammad Alam / NRK

5.700 innstillinger

Ruter vet ikke nøyaktig hvor mange bussavganger som har blitt innstilt siden nyttår.

Daglig har tallet vært rundt 500.

Mandag denne uken nådde det en topp. Da ble rundt 1000 bussavganger innstilt.

Den ettermiddagen ble det full stans for alle busser sør i byen både til og fra områdene Holmlia og Hauketo i Oslo samt Kolbotn i Akershus.

Tar vi med gårsdagen innstillinger, blir tallet på innstillinger rundt 5.700.

De fleste innstilte avgangene har vært i Oslo.

Les også Setter inn dieselbusser

Masse folk står i kø og venter på busser.

Daglig har Ruter 16.000 planlagte bussavganger i Oslo og Akershus.

Unibuss har flest innstillinger

Kollektivselskapet Ruter har ansvaret for at bussen kommer når den skal, året rundt, uansett vær i hele Oslo og Akershus.

Busstilbudet er satt ut på anbud og fire selskaper kjører på oppdrag fra Ruter.

  • Unibuss
  • Nobina
  • Connect Bus
  • Vy-buss

Operatøren Unibuss har hatt flest innstillinger siden nyttår.

Kommunikasjonssjef i Ruter Cathrine Myhren-Haugen

Cathrine Myhren-Haugen er kommunikasjonssjef i Ruter.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

– Nå er ikke jeg så veldig fan av pekeleken her, sier kommunikasjonsdirektøren i Ruter.

Hun forteller at de jobber tett sammen med alle operatørene for å sørge for at problemene skal bli minst mulig i dagene som kommer og for nye kuldeperioder.

Fra neste uke er det igjen ventet tosifrede minusgrader.

Full buss på Jernbanetorget i Oslo.

Innstilte bussavganger har ført til at andre busser blir stappfulle,

Foto: Mariam Eltervåg Cissé

Innstilte bussavganger har ført til at andre busser blir stappfulle,

Foto: Mariam Eltervåg Cissé

Ruter kan gi bøter dersom bussoperatørene ikke leverer det tilbudet de skal.

Har dere gitt noen bøter til operatører siden nyttår?

– Akkurat nå er vi først og fremst opptatt av å få dette tilbudet opp og stå slik at kundene våre får det de forventer, sier kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen.

– Så skal vi ta en skikkelig evaluering og komme tilbake til dette med gebyrer.

Les også Byrådet blir kalt inn på teppet etter busskaos i Oslo

Full buss på Jernbanetorget i Oslo.

Ikke god nok rekkevidde

Unibuss har ansvaret for store deler av busstilbudet i de sentrumsnære områdene av byen, samt nord og øst i byen og Bærum.

Selskapet mener det er en naturlig forklaring på at de har hatt flest innstillinger siden nyttår.

Vi er den største operatøren av elbusser i Oslo med flest avganger, da er der naturlig at vi også har flest innstillinger, sier Fredrik Jergmar, driftssjef i Unibuss.

Unibuss har ikke eksakte tall på innstilte avganger, men innrømmer at det har vært for mange.

Buss og trikk oslo

STOPP: Unibuss sine elbusser klarer ikke å kjøre like lenge som planlagt i kulden.

Foto: Hallgeir Braastad / NRK

– Vi har ikke klart å gi et godt rutetilbud de siste dagene og det er vi utrolig lei oss for, beklager Jergmar.

Denne vinteren har de møtt på flere problemer, men ett peker seg ut.

– Elbussene har ikke rekkevidden vi planla for. Det betyr at de må byttes før de har kjørt alle rutene vi har satt dem opp på, sier Jergmar.

De har også hatt problemer med lading. For å løse problemene har de tatt inn alternative busser.

Driftssjefen forteller at de arbeider for at neste vinter skal gå på skinner.

– Dialogen med Ruter opplever jeg som god. Vi har daglig kontakt og vi jobber med løsninger for neste vinter, sier han.

Over 1000 pengekrav fra passasjerer

Ruter har en reisegaranti til passasjerene, dersom det er store forsinkelser.

Hvis buss, trikk eller bane er mer enn 20 minutter forsinket, kan de reisende få tilbakebetalt taxi-utgifter for opptil 750 kroner.

Siden nyttår har Ruter fått over 1000 slike pengekrav.

Hvor mye penger Ruter må punge ut med til passasjerer etter busstrøbbelet, er ennå ikke kjent.

– Disse kravene behandles fortløpende nå, sier kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen.