Kollektivselskapet Ruter tør ikke lenger sette en dato for når det nye billettsystemet Flexus er i full drift. Systemet skulle egentlig vært i drift for fire år siden.
24 000 Akershus-kunder bruker Flexus, men ingen vil love når Oslo og resten av Akershus også kan få den elektroniske billetten. Det sier informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg.
- Vi ruller ut systemet steg for steg og vil bruke de kommende årene til å få dette fullstendig opp og gå på en best mulig måte, sier hun.
Les også:
Milliontap
Etter mer enn tjue år ser skandaleprosjektet Flexus snart ut til å være i havn. Den endelige prislappen er på i alt over en halv milliard kroner etter at Oslo og Akershus på 1980-tallet skulle lage et felles billettssystem for buss, trikk, tog og bane. Det endte med rettssak og et tap på nesten 200 millioner kroner.
Nye 310 millioner kroner senere har selskapet Kollektivtjenesteproduksjon, som før het Oslo Sporveier, måttet ta et tap på 50 millioner kroner før Ruter ville kjøpe systemet.
Sikret seg i kjøpskontrakten
- Ruter har kjøpt systemet for 261,5 millioner kroner, sier Isberg.
Gry Isberg
Men kanskje vi ennå ikke har sett den endelige prislappen for Flexus likevel. For Ruter har kjøpt et billettsystem som bare så vidt er tatt i bruk. Ingen vet hva som vil skje når systemet tas i bruk av flere hundre tusen hovedstadskunder. Derfor har Ruter sikret seg i kjøpekontrakten slik at de slipper å betale, dersom det oppstår nye problemer med systemet som det koster mer enn ti millioner kroner å reparere.
- I avtalen begrenser Ruters risiko betydelig. Skulle det dukke opp ekstra kostnader knyttet til ferdigutviklingen av systemet vil KTP måtte dekke alt over 10 millioner kroner. Men slik situasjonen er nå tror hverken vi eller de at det blir nødvendig, sier Isberg.
Les
fra Oslo og Akershus. Du kan også følge NRK Østlandssendingen på .
Les også: