MDG vil foreslå for Stortinget at den lokale enigheten skal følges. Den innebærer at ny E18 fra Lysaker og vestover i første omgang kun skal bygges fram til Strand.
– Vi regner med at de andre partiene heller vil stille seg bak det brede lokale flertallet enn å støtte Frps motorveibonanza, sier De Grønnes eneste stortingsrepresentant.
Tilbake til forhandlingbordet?
Hvis ikke anser Hansson hele Oslopakke 3-avtalen som brutt.
– Når er avtale er brutt, er det tilbake til forhandlingsbordet. Da er Miljøpartiet De Grønne tilbake til vårt primærstandpunkt, nemlig ingen motorveiutbygging vestover i det hele tatt, men bedre miljø- og kollektivløsninger på den veien vi har, sier han.
Klart i strid
Det var i går Statens vegvesen anbefalte Samferdselsdepartementet å gå inn for en sammenhengende utbygging av E18-strekningen fra Lysaker til Ramstadsletta i Bærum, inkludert Høviktunnelen.
Det er klart i strid med Oslopakke 3-forliket mellom Oslo kommune og Akershus fylkeskommune fra juni i fjor.
Der var partene enige om kun å bygge de første 2,5 kilometerne mellom Lysaker og Strand i første omgang, og om å være uenige om resten:
- «Høviktunnelen og Ramstadsletta bygges ikke i 1. etappe. Oslo og Akershus understreker at man på det nåværende tidspunkt, for sin del, ikke har konkludert hvordan utbyggingen av E18 Strand – Drengsrud konkret skal gjennomføres.»
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen var med på å utforme det skjøre kompromisset. Nå har pipa fått en annen lyd.
Verre enn forutsatt
– Den avtalte etappedelingen har langt flere ulemper og høyere kostnad enn det som ble forutsatt og antatt. Vi kan ikke forsvare en etappedeling på Strand, sier Moe Gustavsen.
I brevet til Samferdselsdepartementet ramser Statens vegvesen opp ulempene:
- Høyere miljøbelastning ved at Høviktunnelen ikke bygges.
- Trafikalt uheldig.
- Dobbel byggestid (ti år i stedet for fem).
- Flere hus må rives.
- Ekstrakostnad på 200 millioner kroner.
- Forskuttering av 600 millioner kroner.
Det var i forbindelse med at Nasjonal Transportplan ble lagt fram i april Samferdselsdepartementet ba Statens vegvesen om en nærmere vurdering av et opphold i utbyggingen.
– Dette gjør meg forbanna, sier Rasmus Hansson.
– Regjeringa viser null respekt for lokaldemokratiet og et lokalt bompengesamarbeid basert på tillit, som har tjent Oslo og Akershus godt i 30 år.
Vil vite prisen
Også byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen (Ap), mener at staten viser manglende respekt for lokaldemokratiet.
Han mener også at bilistene har krav på snart å få vite hvor mye bompengene på E18 vil koste i tillegg til det ordinære bompengesystemet.
– Konsekvensene av utbyggingen blir at bilistene må ut med kanskje oppimot 120 kroner ekstra pr. dag, og at hele E18 blir et pengesluk som kommer til å gå på bekostning av veldig mange andre prosjekter, sier han.
Trolig flertall
Stortinget har tidligere sagt ja til ny E18 flere ganger. NRK har grunn til å tro at det er flertall for en sammenhengende utbygging selv om dette er i strid med det lokalpolitiske kompromisset.