Det er alltid greit å sette ting i en større sammenheng, tenkte Fornebubanen.
Derfor fikk de konsulentselskapet Metier til å sammenligne kilometerprisen for banen med 39 andre skinneprosjekter verden rundt, gamle som nye.
– Analysen er på ingen måte et forsvar av kostnadsutviklingen prosjektet har opplevd, sier direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval.
Likevel:
Det viser seg at åtte kilometer T-bane mellom Majorstuen og Fornebu ligger under snittet, selv etter den siste kostnadssprekken.
Dyrest i Singapore
3 millioner kroner per meter høres mye ut. Men i forhold til den ambisiøse utbyggingen i Singapore er Fornebubanen rent billig.
Det som blir verdens lengste førerløse undergrunnsystem koster rundt 6 milliarder kroner per kilometer.
Eller 6 millioner per meter, om du vil. Det er dobbelt så dyrt som Fornebubanen.
En T-bane mange nordmenn kjenner godt er heller ikke gratis. «Tuben» i London bygges stadig ut og koster flesk.
Forlengelsen av Jubilee Line hadde nesten dobbelt så høy meterpris som Fornebubanen.
– Metier hadde også tall på amerikanske prosjekter. Disse hadde enda høyere kostnader og ble valgt å holde utenfor, sier Irene Måsøval.
Legg merke til at tallene for Fornebubanen er i 2018-kroner og uten usikkerhet. I 2021-kroner og med usikkerheten har meterprisen passert 3 millioner kroner.
Crossrail-prosjektene i London er for øvrig det som skal bli den nye Elizabeth Line.
Stort spenn
Selve analysen ble gjort i 2020. Oslo bystyre ga grønt lys for bygging av Fornebubanen høsten i forveien.
Bystyret ble forespeilet en totalpris på 18,5 milliarder kroner.
Nå har tallet økt med 8 milliarder hvis vi tar med inflasjon.
– Poenget med analysen er å vise det store spennet og at det ikke er unormalt for undergrunns-prosjekter i urbane strøk å ha høyere kilometerpris enn det som lå til grunn for vedtaket, sier Irene Måsøval.
– Undervurdert
Vil da kritikken av prosjektet stilne? På ingen måte.
– Sammenligningen med andre prosjekter er interessant, sier Marit Kristine Vea. Hun er Venstres talsperson innen miljø og samferdsel i Oslo.
– Den viser at det er dyrt å bygge bane i lange tunneler under bakken, sier hun.
Vea sier likevel at det er et alvorlig problem at kostnader og risiko i prosjektet konsekvent har vært undervurdert. Både etaten Fornebubanen og byrådet har gjort for dårlig jobb, sier hun.
– Det er helt uholdbart og vitner om for dårlig ledelse og styring, sier hun.
Vil bygge hele banen
Venstre har nå bestemt seg for at de fortsatt vil bygge banen i sin helhet.
– En slik bane gir mye kortere reisetid. Vi må bygge en fremtidsrettet bane som utkonkurrerer både bil og buss. Slik kutter vi klimagassutslipp og får et hyggeligere bymiljø i gatene våre, sier Marit Kristine Vea.
Venstre vil at Oslo kommune og Viken fylke går inn med friske midler. Partiet vil hindre at Fornebubanen bygges på bekostning av andre viktige tiltak innen kollektiv.
– Dyrt å bygge bane
– Det er dyrt å bygge bane. Det erkjenner alle, sier Anne Haabeth Rygg (H).
– Budsjettsprekken oppfattes kanskje mindre kritisk fra byrådet siden de bare kan skyve regningen videre til bilistene, sier Høyres gruppeleder.