– Det er for tidlig å si, sier Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Anne Haabeth Rygg.
– Mye avhenger nå av hva hun foretar seg og sier de neste dagene. Forklaringen bør være god, sier Høyre-politikeren.
Over 3 millioner pr. meter
Fredag ble det kjent at Fornebubanen har blitt nesten 5 milliarder kroner dyrere siden bystyret ga grønt lys i september 2019.
Regner vi med inflasjon, er prisøkningen på nær 8 milliarder kroner.
Prisen er nå oppe i 26,4 milliarder kroner for drøyt åtte kilometer bane.
Pengekrise
Nyheten slo ned sist fredag. Da hadde staten og politikere fra Oslo og Viken sittet sammen nesten hver mandag siden januar for å prøve å løse pengekrisen for kollektivutbyggingen i Oslopakke 3.
Fornebubanen er det desidert største og dyreste prosjektet i pakken i overskuelig framtid.
Mandag ettermiddag var planen å legge siste hånd på verket. Da skulle partene blant annet vært enige om hvor mye bompengetakstene må øke for å betale for kollektivtiltak.
På vent
Nå er forhandlingene i stedet satt på vent. Det skjer etter krav fra Høyre og gruppeleder i Oslo bystyre, Anne Haabeth Rygg.
– Vi kan ikke forhandle om kronene i bomringen når milliardene på Fornebubanen er uavklarte. Det er som å øse en lekk båt.
– Hvilke prosjekter vil skyves på som følge av dette? Hvilke prosjekter skal forsinkes? Og ikke minst hvordan skal dette betales? Vi snakker tross alt om et prosjekt som har økt med 8 milliarder på få år, sier hun.
Visste i to møter
Hun reagerer spesielt sterkt på at rapporten der kostnadssprekken ble kjent for Sirin Stavs byrådsavdeling for miljø og samferdsel 18. mars.
Dovre Group Consulting, som har kvalitetssikret tallene, skriver dette selv i rapporten.
Etter det har det vært to forhandlingsmøter om Oslopakke 3.
– Jeg opplever at byråden har ført alle som har sittet i forhandlingene sammen med henne bak lyset når hun har forholdt seg taus om den gigantiske budsjettsprekken hun kjente til.
– Her har vi sittet og regnet og forhandlet på tall samtidig som hun har visst at de var feil, sier Anne Haabeth Rygg.
– Rapporten ikke endelig
Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav sier at det var en foreløpig presentasjon hun fikk 18. mars. Den endelige rapporten fikk hun ikke før onsdag kveld i forrige uke.
– Det var ikke endelige tall, presiserer hun.
– Det var en dialog mellom kvalitetssikrer, Fornebubane-etaten og byrådsavdelingen for å avklare eventuelle misforståelser før de konkluderte. Vi avventet den endelige rapporten før vi la den fram for fylkestinget og bystyret og dermed forhandlingsutvalget.
– Både byrådet og fylkesrådet har vært opptatt av å sikre at alle i bystyret og fylkestinget får samme korrekte informasjon samtidig.
– Men Dovre skriver selv i rapporten at konklusjonen var den samme?
– Det kunne hverken vi eller Dovre vite på de tidspunktet, sier Stav og legger til at tallene også endret seg noe.
– Men dere visste at tallene var betydelig høyere enn det som var kjent i januar. Burde ikke det blitt meddelt forhandlingsutvalget?
– Vi har påpekt at det ville komme en kvalitetssikringsrapport og at vi ikke visste de endelige tallene. Det har vært et premiss i forhandlingene at vi måtte ta en fot i bakken når vi fikk de tallene.
– Og så ble de mye høyere enn alle forventet, sier Sirin Stav.
Mistillit
Sirin Stav etterfulgte partifellen Lan Marie Berg som miljø- og samferdselsbyråd i Oslo.
Berg måtte gå etter mistillit i bystyret.
Hovedbegrunnelsen for mistilliten var manglende informasjon om kostnadssprekken på Oslos nye vannforsyning.
– Det tegner et tydelig bilde av at vi har et byråd i Oslo som ikke evner å holde kostnadene nede. Ansvarlig prosjektstyring er et fremmedord for dem, sier Høyres Anne Haabeth Rygg.
Nå blir det krisemøte med alle gruppelederne onsdag morgen. Det er avtalt et nytt forhandlingsmøte torsdag.