Det er et gigantisk veiprosjekt Statens vegvesen nå har begynt å sysle med planer for. Hovedgrepet er en helt ny og to kilometer kortere E6 fra Alnabru i nord til Abildsø i sør.
Planen er basert på E6 Manglerudprosjektet, men har blitt langt mer omfattende enn tidligere.
Stort hinder
Et av målene er å fjerne Ulvensplitten, som ifølge Oslo kommune er det viktigste hinderet for boligbygging og byutvikling i det som blir kalt Hovinbyen.
Hovinbyen er det nye navnet på det store området mellom indre by og Groruddalen, der potensialet er 30-40.000 nye boliger i gamle industriområder.
HOVINBYEN: Innenfor det som Plan- og bygningsetaten definerer som Hovinbyen, er det i dag om lag 40 000 innbyggere og 50 000 arbeidsplasser. Etaten anslår at transformasjon av gamle næringsarealer kan gi 30–40 000 nye boliger.
Foto: Plan- og bygningsetaten– Byutviklingen i Hovinbyen er i god gang, sier avdelingsdirektør Morten Wasstøl i Oslo kommunes plan- og bygningsetat.
– I store deler av Økern-området skjer det nå mye spennende. Hvis man tar seg en tur til Lørenplatået, vil man se at her har det kommet en helt ny by i løpet av svært få år.
– Nå er Ulvensplitten i ferd med å bli en av de største barrierene i denne nye byutviklingsstrukturen, som det er viktig å få bort, sier han.
5-6.000 boliger
VEKK MED ULVENSPLITTEN: Det er viktig å holde trykk på å få vekk Ulvensplitten, sier avdelingsdirektør Morten Wasstøl i Plan- og bygningsetaten.
Foto: Olav Juven/NRKUlvensplitten er en del av E6 og sørger for motorveiforbindelsen mellom E6 nordfra og Ring 3. Der Ulvensplitten møter Ring 3, ligger et annet hinder for byutviklingen, nemlig Ulven transformatorstasjon.
– Kombinasjonen av Ulvensplitten og Statnetts store trafo med kabelgate tar opp et veldig stort areal som kunne vært utnyttet til byutvikling.
– Vi snakker om mange tusen boliger, kanskje fem-seks tusen, i dette området.
– Det kunne også bidratt til at nye Økern hang mye mer funksjonelt sammen med Bryn-Helsfyr-området, sier Morten Wasstøl.
- Les også: Slik får Oslo plass til 120.000 nye boliger
- Les også: Hovinbyen kan bli like stor som Drammen
Flytter E6 østover
Oslo kommunes visjon om Hovinbyen er en av grunnene til at Statens vegvesen utvider E6 Manglerudprosjektet til å ta for seg et større område nord for den Manglerudtunnelen som opprinnelig ble planlagt.
Hovedgrepet er å legge E6 i en helt ny østlig trasé som følger Smalvollveien sørover fra Obs på Alnabru (gamle Smart Club). Den nye motorveien går inn i Manglerudtunnelen nord for Bryn.
NYE TUNNELER: Her er Statens vegvesens skisse av et utvidet Manglerudprosjekt. Øverst til høyre ser vi den nye østlige E6-traseen langs Smalvollveien fra Alnabru og sørover. Tunnelen på tvers fra Teisen til Smalvollveien (til venstre for Tveita-navnet) er også ny.
Foto: Statens Vegvesen– Med de opprinnelige planene greier vi ikke å redusere støybelastningen i Teisen-området like mye som målsetningen er. Det andre er Oslo kommunes ønske om nedbygging av Ulvensplitten og byutvikling i området, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Ingun Risnes.
– I en av variantene vil Ulvensplitten bli en lokalvei med lite trafikk. Det betyr også at vi kan bygge om det store krysset med ring 3 til et lite kryss, kanskje en rundkjøring, sier hun.
Det er ikke realistisk å ha det nye veisystemet på plass før nærmere 2030.
- Les også: Ap: Tunnel på Manglerud
- Les også: Sår tvil om Manglerudtunnelen
NY E6: Statens vegvesen lanserer ideen om å legge E6 langs Smalvollveien, som går fra Alnabru ved Coop Obs (gamle Smart Club) og sørover mot Bryn.
Foto: Olav Juven / NRK