Hopp til innhold

Ønsker flere skriftlige eksamener

Byrådet foreslår å øke antallet skriftlige eksamener i ungdomskole og i den videregående skolen. Men elevene er ikke enig.

Penn og papir

Nå kan det bli flere skriftlige eksamener i Oslo, hvis byrådet får det som de vill.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Dette skal ifølge byrådet gjøre det enklere å følge opp hver enkelt elev.

Dagens ungdomsskoleelever kan kun bli trukket opp i en eksamen etter ti års skolegang.

Vil sammenligne elever i Norge

Byråd Torger Ødegaard

Skolebyråd Torger Ødegaard mener flere eksamen vil gjøre det enklere å følge opp hver enkelt elev.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Skolebyråd Torger Ødegaard (H) synes en passende utvidelse av dagens ordning kunne være skriftlig eksamen i norsk, matte og engelsk på ungdomsskolen.

Han vil også øke antallet skriftlige eksamener i den videregående skolen.

Les også: Frykter eliteskole på Oslo Vest

Les også: Oslo-skolene satser på eliteelevene

Byråden mener at forslaget er så godt at han håper at det blir innført allerede fra neste år, og helst over hele landet.

– Det vil gi alle skoler mulighet for å følge elevene på en mye bedre måte. Og ikke minst gi en mulighet for å sammenligne Oslo-elever med elever fra resten av landet, mener han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Elevene er uenige med byråden

Politisk nestleder i Elevorganisasjonen, Milos Rados er ikke begeistret for dette forslaget.

Milos Rados

Milos Rados, politisk nestleder i Elevorganisasjonen i Oslo, kritiserer forslaget til byrådet.

Foto: Elevorganisasjonen

– Jeg tror tanken bak dette er god, men det er helt på tryne å si at en skriftlig eksamen kan si noe om hva elevene kan, sier han.

Rados ønsker i likhet med Ødegaard bedre oppfølging av elevene, men tror ikke eksamen er veien å gå.

Ønsker heller mappevurdering

Han vil gjerne ha et forsøksprosjekt med mappevurdering, der eleven vurderes for alle oppgaver som er levert gjennom hele skoleåret.

Les også: Vil ha mappe i stedet for eksamen

– Det er mange måter man kan gi elevene en god oppfølging. Ved å ha flere elevsamtaler og få flere lærere inn i skolen som kan gi mer tid og oppfølging til hver enkelt elev, mener han.

Nå håper han at byrådet vil diskutere forslaget med elevene.