Hopp til innhold

Bussjåfører bøtelagt en halv million kroner for mobilbruk

Ruter har så langt i år delt ut 100 bøter til bussjåfører som brukte mobiltelefon mens de kjørte buss.

Video Bussjåfør sender SMS-er på motorveien

TEKSTET MENS HAN KJØRTE: Videoen viser en bussjåfør som sender SMS, bytter batteri og bruker mobiltelefonen hyppig, mens han kjører på E18 mellom Lysaker og Aker brygge. Det var en passasjer som filmet sjåføren i 2012.

– Sjåførene skal ha fokus på vei og sikkerhet, og ikke på mobil, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Janborg til NRK.

– Vegtrafikkloven er helt tydelig på at det ikke er tillat. Det er vi også klinkende klare på ovenfor våre operatører som kjører for oss, fortsetter Janborg.

– Sjåførene tar ikke trygghet på alvor

Gro Janborg

HUNDRE BØTER FOR MYE: Gro Janborg i Ruter sier de tar problemet på alvor.

Foto: Ruter

Når sjåfører blir tatt for å bruke mobiltelefon mens de kjører buss, får operatørene som Nettbuss og Unibuss, 5000 kroner i bot.

Ruter har så langt i år delt ut 100 slike bøter. Det vil si at selskapet i løpet av årets ti første måneder har bøtelagt bussjåfører for omtrent en halv million kroner.

– Det er hundre bøter for mye, men samtidig er det viktig å huske på hvor mange millioner bussreiser som blir gjennomført i Oslo og Akershus i løpet av et år, sier Janborg.

Det er ikke bare i Oslo og Akershus at sjåførene bryter vegtrafikkloven. Da NRK gjorde en stikkprøve i Telemark denne uken, brukte over halvparten av sjåførene mobiltelefon mens de kjørte.

Trygg trafikk reagerer på tallene fra Ruter. De mener det må en holdningsendring til hos sjåførene.

– 100 bøter er et veldig høyt tall. Det viser at sjåførene ikke tar på alvor hvor farlig det er å bruke mobiltelefon mens man kjører, sier Carina Henske i Trygg trafikk.

Henske sier at også de får mange henvendelser fra folk som har opplevd å sitte på en buss der sjåføren sender sms eller ringer. Hun mener det er ekstra ille når yrkessjåfører blåser i reglene om mobilbruk.

– De har et ekstra ansvar som har med seg passasjerer. Hvis det skulle skje en ulykke så kan veldig mange mennesker komme til skade.

Bruker annet kommunikasjonsutstyr

Roger Hansen, Norsk Transportarbeiderforbund

REAGERER: Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund reagerer på tallene fra Ruter.

Foto: Edin Babic / NRK

Norsk Transportarbeiderforbund, som organiserer mer enn 20 000 transportarbeidere over hele landet, reagerer også på tallene.

– Det er klart at det ikke er bra. Sjåførene skal følge de reglene som er laget av sikkerhetsmessige hensyn, sier forbundsleder Roger Hansen til NRK.

Han mener likevel det ligger et lite paradoks i dette.

– Det er annet kommunikasjonsutstyr i bussene som sjåførene skal bruke mens de kjører. Det er det ikke straffbart å bruke. Når det er sagt skal ikke slikt utstyr brukes med mindre det er nødvendig for å få gjort jobben sin.

Han er enig med Trygg Trafikk i at holdningen til bruk av mobil når man kjører må endres.

– Det er nok en jobb som må gjøres med å bevisstgjøre sjåførene om at dette ikke er greit. Bruk av mobil når man kjører buss setter sikkerheten på prøve. Det skal man ikke gjøre som yrkessjåfør, sier Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund.

Får kun en sjanse

Ruter sier selv at de siden i fjor hatt ekstra fokus på mobilbruk hos sjåførene. Janborg forklarer at de jevnlig har møter med sine operatører om problemet. Hun mener at også operatørene tar dette på alvor.

– Mange av operatørene gir sjåførene kun en ny sjanse etter et slikt overtramp.

– Er problemet større enn disse 100 bøtene viser?

– Vi vet ikke alt som foregår i hver buss ute på veien. Det er derfor holdningsskapende arbeidet er viktig, sier Jaborg.