Passerer du en av Oslos 83 bomstasjoner, må du fra nyttår betale i snitt 13,5 prosent mer i bompenger.
Eldre tunge kjøretøy får størst økning.
Vedtatt i 2022
Den ble vedtatt allerede i juni 2022. Hensikten var å skaffe mer penger til den store vei- og kollektivpakken Oslopakke 3.
Prishoppet kommer på toppen av økningen 1. september 2022. Da ble takstene for elbiler skrudd mest opp.
Her er de nye takstene:
Trikker og Fornebubane
Det aller meste av bompengene går til kollektivtrafikk.
Prosjekter i Oslopakke 3 fikk 3,59 milliarder fra bilistene i 2023. Det viser nye tall fra bompengeselskapet Fjellinjen.
Mest gikk til dette:
- 1,25 mrd. til nye t-baner og trikker
- 908 mill. til drift av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus
- 514 mill. til Fornebubanen
- 227 mill. til nye gang- og sykkelveier
- 95 mill. til ny Majorstuen stasjon
Blir bompengene brukt riktig?
Det er ventet nye bompengeøkninger i framtida. I januar setter politikere fra Oslo og Akershus seg ned for å forhandle en ny Oslopakke 3.