Hopp til innhold

Nå øker bompengene igjen – dette ble de brukt til i 2023

1. januar blir det dyrere å kjøre bil i Oslo nok en gang. Det meste går til kollektivtransport.

Oslo 20220215. De nye trikkene SL 18 er satt i rute mellom Skøyen og Ljabru. Trikken blir stadig oftere å se i bybildet. Foto: Terje Pedersen / NTB

NYE TRIKKER: I 2024 skal Sporveien ha fått på plass 87 nye trikker i Oslo. Halvparten er disse er finansiert med bompenger.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Passerer du en av Oslos 83 bomstasjoner, må du fra nyttår betale i snitt 13,5 prosent mer i bompenger.

Eldre tunge kjøretøy får størst økning.

Vedtatt i 2022

Den ble vedtatt allerede i juni 2022. Hensikten var å skaffe mer penger til den store vei- og kollektivpakken Oslopakke 3.

Prishoppet kommer på toppen av økningen 1. september 2022. Da ble takstene for elbiler skrudd mest opp.

Les også Enda dyrere å kjøre bil i Oslo – nytt prishopp i bomringene ved nyttår

Bompenger i Oslo

Her er de nye takstene:

Takstgruppe 1: Liten bil

Liten bil til og med 3.500 kg

Utenom rush

I rushtid

Bensin/ladbar hybrid

33 kr

39 kr

Diesel

37 kr

42 kr

Nullutspill

16 kr

19 kr

El-varebil

0 kr

0 kr

Takstgruppe 2: Stor bil

Over 3.500 kg

Utenom rushtid

I rushtid

Euro 5 eller eldre

113 kr

150 kr

Euro 6

62 kr

91 kr

Nullutslipp

0 kr

0 kr

Gass

0 kr

0 kr

Trikker og Fornebubane

Det aller meste av bompengene går til kollektivtrafikk.

Prosjekter i Oslopakke 3 fikk 3,59 milliarder fra bilistene i 2023. Det viser nye tall fra bompengeselskapet Fjellinjen.

Mest gikk til dette:

  • 1,25 mrd. til nye t-baner og trikker
  • 908 mill. til drift av kollektivtrafikk i Oslo og Akershus
  • 514 mill. til Fornebubanen
  • 227 mill. til nye gang- og sykkelveier
  • 95 mill. til ny Majorstuen stasjon

Blir bompengene brukt riktig?

Det er ventet nye bompengeøkninger i framtida. I januar setter politikere fra Oslo og Akershus seg ned for å forhandle en ny Oslopakke 3.

Bompenger i Oslo

DYRERE: 1. januar blir det nok en gang dyrerer å kjøre bil i Oslo.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK