Hopp til innhold

- Skap trygghet med nøktern fakta

Mange foreldre er usikre på hvordan de skal snakke med barna sine om terrorhandlingene. – Det viktigste er å gi barna en trygghetsfølelse, sier forsker Jon Håkon Schultz.

Minnemarkering utenfor Domkirken i Oslo.

- Man må gå aktivt til barna for å sjekke hva de har fått med seg, sier forsker Jon Håkon Schultz.

Foto: Morten Holm / Scanpix

– Det er viktig å være klar over at barn får med seg mye mer enn man tror.

Det sier Jon Håkon Schultz som jobber ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress.

Jon-Håkon Schultz

Jon Håkon Schultz.

Foto: Universitetet i Oslo

– Sjekk hva barna får med seg

Scultz forteller at i denne situasjonen er det tre forhold som gjør at barn får med seg mye informasjon om terrorhandlingene. Den massive mediedekningen er en av dem.

– En annen ting er at barn er flinke til å avlese voksenes reaksjoner. I tillegg snakker barn med jevnaldrende, som også har fått med seg det som har skjedd, sier han.

Han forteller at barna får med seg mye, men at det bare er brukker og biter.

– Det er den manglende helheten som skaper angst. Man må gå aktivt til barna for å sjekke hva de har fått med seg, for å kunne korrigere, moderere og supplere.

Trygghet som prinsipp

Scultz legger ikke skjul på at foreldre har en vanskelig jobb foran seg, og at det er vanskelig å forklare hvordan mennesker kan være så onde.

– Når man skal forklare situasjonen, er et prinsipp at barn skal bli tryggere av det. Det er jo derfor vi snakker med barna.

Han understreker at det som er mest trygghetsskapende er at barna får en forståelse av hva som har skjedd, og at det foreldrene forteller skal være nøktern fakta.

– For det første må man starte med at det har vært en bombe utenfor statsministerens kontor, at det er en mann som har skutt helt uskyldig ungdom på Utøya og at denne mannen er tatt av politiet. Nå sitter han i fengsel, og der kommer han til å sitte veldig lenge, sier han.

Følelser

En annen ting som Schultz forteller er viktig hos foreldre, er å forklare at man ikke er redd.

– Når barn leser reaksjonene våre, så ser de at vi reagerer sterkt. Men det er viktig at du som voksen forklarer at du reagerer fordi du er trist.

– Hvis du er redd da?

– Selv om man ikke er direkte berørt, er det helt naturlig å vise sorg, men det er viktig å forklare hva det er, sier Schultz.

Han understreker man bør referere til politiet, og det de sier om at det er trygt å gå ute.

– Den tryggeheten må man la barna få ta del i. Dette er noe vi må hjelpe dem med, sier han.

– Skap allianser

Nå mener forskeren at foreldre bør kontrollere nyhetstilfanget.

– Voksne må kontrollere hva barna får med seg, særlig på internett. Ute på internett ligger det mengder av svært dramatiske skildringer og bilder, som førsteklassinger vet hvordan de skal gå inn å hente. Det er ikke sunt å se mengder av dette, sier han.

– Foreldre må forklare det sånn at barna forstår at de kan bli skadet eller plaget av å få med seg for mye.

Forskeren nevner mangel på nattesøvn og konsentrasjonsproblemer som eksempler på dette.

– Det er også viktig å si at det er helt greit at de ikke tenker på det her hele tiden.

Han oppfordrer foreldre til å la brana gjøre det de pleier.

– Ta de med ut, la de leke, se på film og spille spill, avslutter forskeren.