Dakar-rallyet går igjen i Argentina og Chile og ikke fra et startsted i Europa med målgang i Senegals hovedstad Dakar. Rallyet i 2011 er derimot planlagt tilbake til Afrika. Da blir målgang i Kairo.
Spesielt i Chile skaper de mange elvekryssingene ofte problemer. To ganger har den tøffe nordmannen nesten druknet etter uheldige elvepasseringer. I fjor tapte han trolig en pallplassering på grunn av slike problemer. Han tapte også mye på at de tøffeste etappene enten ble avlyst eller kortet vesentlig ned. Derfor en pallplassering fortsatt det som driver motorføreren fra Nordmarka.
- Jeg vil ha det tørrest og tøffest mulig. Det har det ikke vært bestandig på de åtte rallyene jeg har deltatt i, sukker Ullevålseter.
Det handler vel om penger og at arrangøren vil ha flest mulig med så lenge som mulig. I fjor var det 16 stykker av oss som hadde klart å fullføre en etappe. Da tenkte jeg at jeg var kvitt mange konkurrenter. Men så måtte vi vente på de andre, og hele etappen ble kansellert. Da lurte jeg på hvorfor man driver med
denne hardtreningen.
Må strupe motoren
Reglen om at de 30 beste må strupe motoren på syklene sine kom også overraskende. Det førte blant annet til at KTM, som har vært ledende de siste årene, trakk seg fra hele Dakar-rallyet. Cyril Despres og Marc Coma kjører sine egne opplegg, men har fortsatt motor fra KTM.
- Jeg hørte om de nye reglene i sommer og fikk en slik restriktor i posten, som er en innsnevring man skulle sette inn i innsuget. Sykkelen gikk ikke bra, og jeg ble bekymret. Jeg tok en tur til Dakar-kontoret i Paris for å forhøre meg uten at det hjalp. Men etter annenplassen i VM-runden i Marokko fikk jeg tilbud om å leie den samme motoren som de beste kjører med. Derfor vet jeg i hvert fall at jeg ikke har noe dårligere utstyr, forteller Ullevålseter.
I fjor var det en skikkelig utfordring med dekkene. Coma og Despres, som kjører på Pirelli, hadde store problemer med sine dekk. Moussen brant opp innvendig.
Ullevålseter kjører på Michelin, som ikke har dette problemet. I fjor var det konkurrentenes mange hjelpekjørere som reddet dem.
Hjelperytter
Nå har jeg også fått med meg en hjelperytter. Francisco Arredondo (32) er fra Guatemala og har deltatt i rallyet siden 2004. Han skal han kjøre en standard 690 kubikks sykkel.
Hadde du valgt annerledes hvis du hadde visst om disse reglene før du meldte deg på?
- Jeg vet ikke om jeg hadde valgt en 450 ccm sykkel . Jeg er jo mest vant til å kjøre denne store sykkelen, sier Ullevålseter.
En 690 kubikk veier rundt 200 kilo, mens 450 kubikk er ca. 50 kilo mindre. En standard 690 kubikk har en toppfart på 180-190 km/t, mens en 450 kubikk når 150 km/t.
Francisco skal kjøre en standard sykkel, så jeg får håpe at han ikke kjører fra meg, spøker nordmannen.