Selv om publikum i USA er godt vant til skandaler i amerikansk fotball, har man etter hvert begynt å omtale 2014-sesongen som «skandalesesongen».
I de fleste tilfellene som har nådd avisforsidene har det handlet om vold i hjemmet og voldshandlinger mot familiemedlemmer.
Sjekk NFLs egen statistikk her.
Asbjørn Slettermark har bedre kjennskap til den amerikanske ligaen enn nordmenn flest. Han er kritisk til måten ligaen har håndtert voldsepisodene på.
– Som vanlig har NFL vært unnvikende når det gjelder å straffe de beste spillerne, sier han til NRK.
Brutal video
I september 2014 ble blant annet Minnesota Vikings' runningback Adrian Peterson, en av NFLs største stjerner, tiltalt for barnemishandling. Peterson skulle ha slått sin fire år gamle sønn med en gren eller trepinne. NFL valgte å utestenge spilleren.
Den antagelig største skandalen kom da TMZ publiserte en video av den daværende Baltimore Ravens-spilleren Ray Rice. Videoen viste brutale bilder av at runnningbacken
slo kona bevisstløs i en heis på et hotell i Atlantic City.
Til og med president Barack Obama reagerte da omstendighetene rundt Rice ble kjent.
20. januar i år, altså like før Super Bowl, kom det frem at den ene av finalistene, New England Patriots, ble etterforsket for juks av NFL. Klubben er mistenkt for å ha tatt luft ut av ballene i kampen mot Indianapolis Colts - kampen som sendte laget til Super Bowl.
– Man skal ikke skjære alle spillere over en kam, men i tilfellene Ray Rice og Adrian Peterson er det snakk om skandaløs og kriminell oppførsel som burde få skarpere reaksjoner fra ligaen, sier Slettemark.
Les mer om andre saker i faktaboksen.
Kampanjer for å lære
Underveis i sesongen ble de mange voldssakene en så stor belastning for NFL at ligaen følte seg tvunget til å kjøre et eget undervisningsoplegg for spillerne om vold og seksuelle overgrep.
Under årets Super Bowl blir det også sendt en egen video for å sette søkelyset på voldsproblemet, ifølge Fox News.
Super Bowl-videoen, som går i den mest kostbare sendetiden i amerikansk fjernsyn, står i sterk kontrast til de vanligvis mer underholdende innslagene som dominerer denne kvelden, og viser et åsted der det nylig har skjedd en voldshandling.
I bakgrunnen hører man en kvinnestemme som har ringt 911, det amerikanske nødnummeret (se video under).
Kampanjen kom etter at en av verdens mektigste kvinner (ifølge Forbes), Indra Nooyi, gikk knallhardt ut mot alle voldsepisodene.
Nooyi er administrerende direktør for NFL-sponsoren PespiCo og ble i 2014 kåret til verdens 13. mest suksessrike kvinne. En person som NFL ikke har råd til å ignorere.
– Jeg er en mor, en kone og en lidenskapelig fotballfan. Jeg er dypt forstyrret av den frastøtende oppførselen til spillerne, sa hun blant annet, og sa klart ifra at hun forventet endringer.
Også andre sponsorer forlangte at noe ble gjort.
– Ekstra søkelys
Slettemark tror NFL vil bli tvunget til å gjennomføre strengere regelverk i 2015.
– Det som har skjedd er at NFL har fått ekstra søkelys mot seg. Det ble mye oppmerksomhet rundt Ray Rice, og da ble det klart at regelverket ikke fungerte. Folk reagerte på at han kun fikk et par kampers utestengelse og en smekk på fingeren, sier han.
– Dette vil føre til at NFL tvinges til å stramme inn regelverket denne sesongen, mener Slettemark.
Han er likevel ikke overbevist om at antall voldsepisoder har økt denne sesongen.
– Det er nok heller det at NFL henger igjen i gamle organisasjonsstrukturer, sier han.
Publikum kommer
Men til tross for skandaler og negativ PR: Super Bowl-festen samler over 100 millioner TV-seere hvert år. 111,5 millioner seere fulgte fotballfinalen i fjor, noe som gjorde det til tidenes mest sette TV-program i USA.
Rekorden kan godt bli slått i år.
– Skandalene har ikke hatt noen innvirkning på TV-tall, publikumsfremmøte eller sponsorinntekter, sier tidligere president i CBS Sports, og nåværende medierådgiver Neal Pilson til nyhetsbyrået Reuters.
Og når Seattle Seahawks og New England Patriots barker sammen på stadion i Phoenix, Arizona førstkommende søndag er det forlengst utsolgt.
– Litt overraskende
30 sekunder med reklametid under kampen går for nesten 35 millioner kroner, og finalen i amerikansk fotball er for lengst utsolgt, til tross for at billettene selges til blodpriser på svartebørsen.
– Det er litt overraskende. Man skulle tro at meldingene om vold bekymret folk, men publikum får ikke nok (av fotball), sier George Belch, professor i markedsføring ved Universitetet i San Diego.
Medierådgiver Neal Pilson mener amerikansk fotball appellerer til den amerikanske folkesjela i langt større grad enn mange andre idretter på grunn av råskapen i sporten.
– Det appellerer til den «amerikanske moralen» og oppfatningen om at man kan bli enige ved hjelp av nevene, sier han.
Tror på Seattle
Men førstkommende søndag (lokal tid) er det forhåpentligvis det sportslige som kommer i fokus når New England Patriots og Seattle Seahawks møtes.
Den legendariske NFL-quarterbacken Dan Marino holder Seattle Seahawks som knapp Super Bowl-favoritt etter at de slo Green Bay Packers etter en snuoperasjon i semifinalen.
I den andre semifinalen ble Indianapolis Colts knust av New England Patriots med 45-7.
Miami Dolphins-legenden Dan Marino spår en jevn Super Bowl mellom Seahawks og Patriots, men tror Seahawks-spillerne vil være proppfulle av selvtillit etter snuoperasjonen mot Packers.
– De sto med ryggen mot veggen og kom ut av det. Psykisk blir det en stor fordel for dem. Jeg tror jeg setter pengene mine på Seattle, tilføyer han.
I Norge sendes Super Bowl på Viasat 4.